“Het èchte werk kan eindelijk beginnen!”
#Innovatie beroepspraktijk #Mkb #ICT #Digitale werkplaats
Een samenwerking opstarten kost een hoop tijd en energie. Gelukkig heeft dat een aantal werkplaatsen er niet van weerhouden een aanvraag in te dienen. En met succes: in Amsterdam, Groningen, Arnhem-Nijmegen, Noord-Oost Brabant, Twente en Limburg plopte de champagne open. Zij ontvingen een officiële toekenning voor subsidie. Oftewel, zes keer groen licht voor het starten van een Digitale Werkplaats. Twee van hen, MKB Digital Workspace (MDW) Amsterdam en Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen (DWAN) aan het woord.
Blij?
Ellen Spithoven, MDW Amsterdam: “Jazeker! Wij waren natuurlijk enorm blij dat we eindelijk konden starten, vooral omdat er maanden aan voorwerk en gesprekken vooraf zijn gegaan. Er is zoveel vraag vanuit het mkb dat we het nu ook echt willen waarmaken en niet alleen maar blijven kletsen met partijen.” En ook bij de Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen hangt de vlag uit. Ben Cornelissen, projectmanager: “Superblij! We hebben hard gewerkt met zijn allen om de werkplaats van de grond te krijgen en dat werd beloond! Betekent overigens dat het ‘echte’ werk nu pas begint!”
Een Digitale Werkplaats…leg nog eens uit!
Een Digitale Werkplaats is een regionale publiek-private samenwerking tussen onderwijs, overheid en bedrijfsleven. Een plek waar studenten uit het hbo, wo of het mbo onder begeleiding van docenten en experts ondernemers helpen met het benutten van data en automatisering.
En waarom eigenlijk?
De digitalisatie - en dus de groei – blijft achter in het mkb. Ondernemers missen tijd, kennis en geld om in de juiste toepassing te investeren. MDW gaat daarom in de regio Amsterdam actief op zoek naar ondernemers die samen met studenten aan de slag willen om hun bedrijf te digitaliseren en zo de groei weer te pakken. In februari start de eerste lichting ondernemers. Kleine groepen van maximaal vijf studenten werken dan twee maanden lang aan datagerelateerde projecten. Die moeten er voor te zorgen dat de ondernemer er op vooruit gaat. Bijvoorbeeld door hem een beter inzicht te geven in zijn klantprofielen, zijn kosten omlaag te helpen door minder voorraad, een betere beveiliging te geven voor cyberattacts of hem gerichtere marketing campagnes te laten aanbieden door goede analyses te maken. Spithoven hoopt veel ondernemers goed op weg te helpen. “Natuurlijk willen wij er een duurzaam businessmodel van maken zodat het project niet stopt na drie jaar. Het zou mooi zijn als MKB Digital Workspace hèt loket wordt waar ondernemers aankloppen voor digitalisatie vraagstukken.”
Wat verwacht je ervan?
Cornelissen: “Onze focus ligt op het opzetten van de DWAN vanuit het Student Research Center; dankzij die opzet hebben wij sneller stappen kunnen zetten. In het projectteam is gelukkig veel verschillende expertise aanwezig waardoor wij elkaar goed aanvullen. Samen met Mark Rozenboom ben ik verantwoordelijk voor de coördinatie van de werkplaats. We moeten er waarschijnlijk hard aan trekken om de DWAN te promoten onder de regionale mkb-organisaties en -verenigingen. Maar omdat het hele projectteam - dus niet alleen de HAN - zich met de promotie bezighoudt, gaat dat wel lukken. Over vier jaar staat de DWAN positief bekend bij het regionale mkb en is er een gedegen samenwerking ontstaan. Dat hoop ik en daar ga ik ook van uit. Dat de DWAN zowel landelijk als extra-regionaal – we hebben maar liefst drie Digitale Werkplaatsen in onze regio - samenwerkt en kennis uitwisselt vinden wij heel positief.”
Nog uitdagingen?
Cornelissen: “De marketing goed opzetten zal zeker in het begin een hoop tijd en energie kosten. Maar we gaan ervan uit we daar door uitwisseling met het landelijke netwerk wel uitkomen.”