Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Digital Industry Boost: uitgelezen kans om samenwerking publiek en privaat onderwijs te verkennen

07-10-2024

#Nieuws #Artikel #High Impact Pps (HIP)

Digital Industry Boost is een samenwerkingsverband/consortium van onderwijsinstellingen, kenniscentra en bedrijven welke digitalisering van de regionale MKB maakindustrie in de Brainport Regio wil stimuleren. Het samenwerkingsverband is één van de 15 High Impact pps-en die een subsidie vanuit het Nationaal Groeifonds kregen. Doel is om binnen 4 jaar een kennisecosysteem te realiseren waarbinnen professionals uit de maakindustrie flexibel en vraaggericht hun kennis kunnen ontwikkelen. 

Publieke onderwijsinstelling hogeschool Fontys en particuliere opleider Mikrocentrum (aangesloten bij de branchevereniging NRTO) zijn twee van de partners binnen dit verband. We spreken met Amy Latour, Programmamanager Digital Industry Boost en werkzaam bij Fontys en Fieke van Boxmeer, Projectleider Digital Industry Boost bij Mikrocentrum over de aanleiding om de onderlinge samenwerking te intensiveren, welke resultaten zij voor ogen hebben en hoe zij anticiperen op mogelijke beren op de weg?

Een nieuwe vraag vanuit een grote, toonaangevende werkgever

Fontys en Mikrocentrum werkten in het verleden al vaker samen. Deze samenwerking kwam in een versnelling door de vraag van ASML aan Fontys om een leven lang ontwikkelen leerpad voor hun professionals te ontwikkelen. Voor hen was dit een relatief nieuwe tak van sport waarbij de uitdaging niet zozeer zat in het ontwikkelen van het onderwijs als wel in de uitvoering daarvan. De toenmalige projectleider, tevens als docent werkzaam bij Mikrocentrum, ging hierover in gesprek met Mikrocentrum. De beste keuze bleek om een belangrijk deel van de uitvoering – de gebouwen en de organisatie– bij hen te beleggen. Qua docenten lag de oplossing in het combineren van de krachten: docenten van zowel Mikrocentrum als Fontys worden op deze opleiding ingezet.

Dit alles speelde anderhalf jaar geleden en inmiddels zijn er via deze pilot een veertigtal cursisten bereikt, de ambitie is om naar 600 cursisten te groeien. Opvallend: dit zullen niet allemaal ASML-medewerkers zijn! ASML is een belangrijke aanjager in het Brainport ecosysteem. Onder andere door deze pilot werd de noodzaak van kennisontwikkeling in de maakindustrie extra duidelijk. Het antwoord hierop is  verder ontwikkelend en uitgebouwd in de Digital Industry Boost. De inzet is om in te spelen op het hele scala aan onderwijsvraagstukken binnen de verschillende maakindustriebedrijven en dat gebundeld op te pakken. Om dit doel te ondersteunen is inmiddels ook Summa aangesloten zodat de hele onderwijsrange van mbo 1 tot en met masterniveau aangeboden kan worden, publiek èn privaat.

What’s in it for me?

Amy en Fieke onderstrepen het belang van de win- winsituatie (what’s in it for me) en van het hebben van een langere-termijnvisie op de ecosysteemontwikkeling. Zo kan Fontys dankzij de faciliteiten van Mikrocentrum (docenten, lokalen en accountmanagers) de eigen Leven Lang Ontwikkelen-ontwikkeling versnellen. Mikrocentrum kan eveneens het aanbod versterken omdat door de samenwerking een unieke en meer complete propositie voor bedrijven ontstaat. Bovendien hoeven bedrijven niet meer met drie scholingspartners apart contact te onderhouden over hun scholingsbehoefte en de uitvoering van hun scholingsbeleid. Vanuit Digital Industry Boost zijn bijvoorbeeld gezamenlijke werkveldsessies gedaan, dit zorgt voor een efficiency-slag.

Wat er zoal bij komt kijken

Inmiddels is de samenwerking een jaar onderweg en Amy en Fieke zijn tevreden met wat er al is bereikt. Maar het vraagt als programmaleiding een onvermoeibare inzet voor onder andere:
-    veel communiceren met collega’s om iedereen op de hoogte te houden en van het nut te doordringen van het samen optrekken;
-    je wederzijds blijven verdiepen in elkaars perspectief en geloven in de meerwaarde van het ecosysteem, dat het geven en nemen is en tijd kost;
-    tijd om aan elkaar en elkaars perspectief te wennen;
-    het inrichten van een proces om te escaleren.

Samenwerking publiek-privaat onderwijs: wel of niet doen?

Tot nu toe komen Amy en Fieke er op operationeel niveau samen goed uit en hebben ze “moeilijke gesprekken” nog niet aan de hand gehad. Die moeilijke gesprekken komen er wel aan:  Fontys heeft een ambitieus strategisch llo-beleid en dan is het de kunst om er met elkaar er uit te blijven komen. Immers, er liggen dadelijk een aantal modules die door beide partners verzorgd kunnen worden. De Groeifondssubsidie geeft de partners van Digital Industry Boost de komende drie jaar ruimte om met elkaar te verkennen wat er zoal komt kijken bij de doorontwikkeling van de samenwerking als publieke en private opleider en welke afspraken daarover gemaakt moeten worden. 

Adviseren Amy en Fieke andere (High Impact) pps-en ook met deze vorm van samenwerking aan de slag te gaan? Hun antwoord is: zeker doen! Door uit je eigen bubbel te komen leer je veel over de scholingsmarkt. Hun tips daarbij:
-    neem collega’s uit de publieke organisatie mee die met een open visie buiten de gebaande paden durven te gaan;
-    ga in het begin aan tafel zitten met private opleiders die niet meteen voor de winst gaan maar een langere termijnvisie hebben en de meerwaarde zien van een ecosysteem.

Dit artikel is het tweede artikel in een serie van vier waarbij Katapult en de NRTO kijken naar hoe publieke onderwijsinstellingen en private opleiders met elkaar samenwerken en opleiden. Hoe profiteren ze van elkaars sterke punten en hoe gaan ze om met eigen belangen.