Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Goed beroepsonderwijs is de kern van onze economie

30-05-2024

Ontmoeting #Nieuws #High Impact Pps (HIP)

In september zijn ze allemaal een jaar onderweg, de 15 High Impact Pps’en (HIP’s) die vanuit het Nationaal Groeifonds programma Opschaling pps geld toegekend hebben gekregen om nog meer impact te maken. Vorige week kwamen ruim 50 deelnemers vanuit de HIP’s in de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht bij elkaar op initiatief van Daan Wortel van de HIP SCALE: “Tijdens deze middag willen wij vertellen wat onze uitdagingen en oplossingen zijn. Wellicht kunnen anderen hier iets mee en misschien ook niet, maar we moeten de kennis deelbaar maken. Ik wil de beste beroepsbevolking van de wereld. Nederland is te klein om te rommelen. Wat mij betreft is goed beroepsonderwijs de kern van onze economie.“ 

Het individuele belang is voor iedereen zichtbaar. Echter er werken binnen de HIP’s meerdere pps’en samen elk weer met verschillende partijen samenwerken. Hoe creëer je synergie en zorg je ervoor dat je gezamenlijk grote stappen maakt? Daan Wortel (HIP SCALE), Nico van Hemert (HIP Greenport Horti Campus) en Ferdinand van Kampen (HIP SNEL) gingen hier tijdens de plenaire opening met elkaar over in gesprek. Synergie ontstaat wanneer we de unieke bijdragen van individuen samenbrengen en ons richten op een gemeenschappelijk doel. Dit wordt geïllustreerd door het verhaal van de 18e kameel, waarin gezamenlijke inspanningen leiden tot een resultaat dat individueel niet bereikt zou kunnen worden. Nico, Ferdinand, en Daan benadrukken het belang van communicatie en wederzijds begrip tussen verschillende sectoren en expertisegebieden, Door samenwerking en het uitdagen van bestaande beperkingen kunnen nieuwe mogelijkheden worden ontdekt. 

Naast de successen, zijn er nog genoeg uitdagingen waar de HIP's tegen aan lopen. In twee rondes gingen de deelnemers hiermee aan de slag.  De eerste ronde begon met twee inspirerende sessies. Een sessie over ecosystemen met een terugblik naar de leergang ecosystemen en het delen van best practices. Het was een mooie gelegenheid om na te denken over hoe wij ons eigen werk kunnen vormgeven. De sessie over LLO begon met een presentatie over wat SCALE tot nu toe heeft gedaan op het gebied van LLO. We hebben gehoord over de gemaakte stappen, de rol van SCALE in het proces, de uitdagingen en de tips. Daarna werd het een interactieve sessie, waarin we verschillende vragen beantwoord hebben en tips gegeven hebben. 

In de tweede ronde gingen we verder met de overige thema’s. Bij de sessie over Hybride leeromgevingen, dachten de deelnemers mee over hoe het dak van SCALE, als onderdeel van de leer- en experimentenomgeving, beter benut kan worden. Ook werden we uitgedaagd om na te denken over hoe wij ons eigen leer- en werkomgeving verder kunnen vormgeven. Hierin hebben we geleerd dat het belangrijk is om naar kansen te kijken binnen onze context. In de sessie over Innovatie namen Jeroen (DOC) en Daniël (SCALE) ons mee op een reis door hun eigen innovatieproject. We hebben geleerd van hun leermomenten en tips en tricks. Daarnaast was er ook nog een sessie over Talent, waar centraal stond hoe je best practices en opbrengsten uit je project kunt verduurzamen. We hebben geleerd dat het belangrijk is om na te denken over welke rollen de partijen in dit proces vervullen. 

Aansluitend kwamen de deelnemers plenair bij elkaar en ontvingen ze allemaal een puzzelstukje die ze in groepjes moesten gaan leggen. Iedereen heeft een stukje van de oplossing, echter hebben we elkaar nodig om de complete puzzel te leggen. Deze HIP-dag smaakte naar meer en zal in het najaar een vervolg krijgen!