Leren rond innovatievragen
De volgende voorbeelden bevatten verschillende manieren om interactief leren vorm te geven door gezamenlijk te werken aan een oplossing voor een concreet vraagstuk uit de praktijk. Leren, onderzoeken en innoveren gaan hier hand in hand.
Innovatieve praktijkopdrachten in een Community for Development
Wat is het?
Een Community for Development (CfD) is een concept voor hoe de beroepspraktijk en het onderwijs en hun studenten kunnen samenwerken bijvoorbeeld in de innovatieve Leer-Werk-Omgeving of in een Living Lab of Innovatiewerkplaats. In een CfD gebeurt onderzoek op basis van betaalde opdrachten van bedrijven en lectoraten. De innovatie-opdracht bepaalt de specifieke kennis en vaardigheden die de deelnemers aan een CfD verwerven.
Innovatie- opdrachten kunnen worden gebruikt voor leven lang ontwikkelen, wanneer er expliciet aandacht is voor de leereffecten voor zittende medewerkers (bijvoorbeeld wanneer bedrijven medewerkers rouleren bij deze praktijkopdrachten zodat elke medewerker eens per jaar participeert).
Voor wie is het?
Mkb-bedrijven met een innovatievraag, en hun werknemers die in het proces om te komen tot een oplossing van die vraag worden betrokken. En voor aankomende professionals (studenten).
Wat is het doel?
Primair doel is het realiseren van een resultaat voor de mkb’er. Het gaat om een resultaatverplichting. Maar het gaat ook om leren. Voor de CfD’s als praktijkgemeenschappen geldt dat de leden:
- Deelnemen aan een gemeenschappelijke opgave, het realiseren van de opdracht;
- In gelijkwaardigheid (geen gelijkheid) met elkaar samenwerken;
- Vooraf geen rol wordt opgelegd, die in beton gegoten is.
- Krijgen ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en het ontwikkelen van een eigen beroepsidentiteit;
- Samenwerken op basis van vertrouwen en een uitdagend doel, de resultaatverplichting,
Wat gebeurt er?
Voor een CfD is een opdracht of een vraag van het werkveld en dan m.n. van de koplopers van het MKB of van een lectoraat het vertrekpunt. In een CfD werken zo’n 3 studenten als beginnende professionals, een docent-onderzoeker (de coach) en een ervaren professional samen en zoeken zij antwoorden op de vragen van de opdrachtgever. CHILL heeft de ervaren professionals zelf in dienst. Het gaat om uitstekend opgeleide medewerkers met actuele kennis en vaardigheden. De ervaren professional heeft de opleiding gevolgd die de beginnende professionals nu volgen.
Randvoorwaarden/ wat heb je in ieder geval nodig/ wat moet je op orde hebben?
- Een goed ingerichte leerwerkomgeving (faciliteiten) en ervaren professionals voor de begeleiding en coaching.
- Business developers die actief die zorgen voor de verbinding met de bedrijven en het acquireren van innovatie-opdrachten. De BD-er maakt geen deel uit van een CfD. Zij vertegenwoordigen in zekere zin bedrijven, zijn middels de opdrachten de aanjagers van CfD’s en beoordelen of de opbrengst van een CfD voldoet aan de afspraken.
- Verder zorgt de opleiding voor een onafhankelijk assessor, die het leren van de student beoordeelt. De assessor maakt geen deel uit van de CfD.
Voorbeelden
Bovenstaande beschrijving is direct ontleend aan het concept zoals dat bij CHILL is ontwikkeld. Om hierover meer te weten: mail of bel dan gerust naar CHILL (secretariaat@chillabs.nl; 046-7632110).
Of neem persoonlijk contact op met Joost Ruland (joost.ruland@chillabs.nl; 0634557319).
Voorbeelden van het werken in een CfD zijn terug te vinden op de website van CHILL (https://chillabs.nl).
Maar ook bij het KennisDCLogistiek is een vergelijkbaar voorbeeld te vinden. Dit Centre of Expertise ontwikkelde een Talent en Innovatie Pool (TIP). Binnen deze pool werken ondernemers, medewerkers van bedrijven (mkb), studenten en docenten op deeltijdbasis samen aan ontwikkelprojecten, innovatievraagstukken en thematische uitdagingen. De pool komt gedurende een half jaar elke week samen op neutraal grondgebied (in de TIP-ruimte op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN)) en ontwikkelt boeiende oplossingen en innovaties. De samenwerking versterkt de interactie tussen medewerkers van bedrijven, docenten en studenten. Medewerkers van bedrijven en docenten doen zo nieuwe kennis, ervaring en inspiratie op. De eerste pool startte begin 2016. Sindsdien is er ieder half jaar een nieuwe pool van start gegaan. Inmiddels heeft de pool zich bewezen als een laagdrempelige, makkelijk implementeerbare en succesvolle manier van talentontwikkeling en leven lang ontwikkelen binnen het mkb.
Innovatievraagstukken in een Makathon
Wat is het?
Bij een Makathon breng je werknemers van bedrijven en studenten bij elkaar om samen na te denken over authentieke (innovatie)vraagstukken van het bedrijf of maatschappij. Bij voorkeur wordt er gewerkt met multidisciplinaire teams van verschillende opleidingen, niveaus en functies. Het doel is samen leren, zowel voor de student als voor het bedrijf en de betrokken medewerkers. Het maakproces, van idee
naar prototype is daarbij essentieel onderdeel.
Voor wie is het?
Voor (Mkb) bedrijven, innovatielabs, onderwijsinstellingen die graag een actieve bijdrage willen leveren in het verkennen van de kansen met digitale technologie. De uitkomst van een Makathon zijn projecten waar studenten mbo/hbo mee aan de slag kunnen in hun onderwijs en/of innovatie ideeën waar bedrijven verder aan kunnen werken.
Wat is het doel?
Nieuwe innovatieve ideeën genereren voor grote transitieopgaven van bedrijven en (overheids)organisaties. Kennisontwikkeling i.c.m. van medewerkers, studenten en docenten. Promoten van je bedrijf of organisatie naar de jongere doelgroep en gelijktijdig meewerken aan authentiek en challenge based onderwijs.
Wat gebeurt er?
We brengen groepen van bedrijven en studenten bij elkaar rondom een gezamenlijk onderwerp, bedrijven kunnen vraagstukken inbrengen waar hun medewerker i.c.m. de studenten gedurende 2 tot 3 dagen aan gaan werken. In 2 tot 3 dagen worden vraagstukken ontwikkeld tot een eerste prototype met duidelijke vervolgstappen b.v. in een project op school of binnen het bedrijf. Aan een Makathon kent gemiddeld zo’n 20-80 deelnemers - bedrijven en studenten.
Randvoorwaarden/ wat heb je in ieder geval nodig/ wat moet je op orde hebben?
- Vraagpartijen b.v. bedrijven of overheidsinstellingen, groot genoeg om de inzet zowel financieel als in uren te kunnen borgen.
- Onderwijspartijen vmbo, havo-vwo, mbo of hbo die challenge based en/of project gebaseerd onderwijs kunnen en willen aanbieden op basis van authentieke projecten.
- Organisatieteam bestaande uit vraagpartij, onderwijspartij(en) en partners met elk 100 uur beschikbaar voor voorbereiding en uitvoering van de Makathon.
- Financiële middelen t.b.v. kosten locatie (indien van toepassing), catering, materialen en eventueel prijzen en PR.
- Een duidelijke focus e.g. digitale transitie, koplopende bedrijven en opleidingspartners om de inhoud en vervolg te kunnen geven aan de metrolijnen.
- Optioneel zijn regionale innovatieplaatsen waar ondernemers een innovatietraject n.a.v. een metrolijn kunnen doorlopen.
Meer weten?
Neem contact op met Tim van der Voord.