Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Hoe bereik je in deze tijd je doelen?

12-05-2020

#Bijeenkomst #Ppskanhet

Buiten mag het dan al weken stil zijn, binnen vinden er overal aardverschuivingen plaats: onderwijs is veranderd in online leren; werken blijkt prima vanuit huis te kunnen en we ontmoeten elkaar moeiteloos in de ether in plaats van op bijeenkomsten. Hoe gaan de van nature innovatieve PPS'en om met deze situatie? Ondervinden ze hinder van stilvallende activiteiten en zo ja, wat betekent dat? En welke kansen biedt het leven in quarantaine? In een het-kan-dus-wel-webinar op 7 mei wisselden projectleiders en actief betrokkenen uit onderwijs en bedrijfsleven ervaringen, tips en kleine successen uit met als doel elkaar te inspireren. 

Even opsommen? Praktijkopdrachten en lessen bij zorginstellingen en logistieke bedrijven liggen stil, community-werkvormen testen in de praktijk is niet mogelijk, technische onderzoeken kunnen niet worden uitgevoerd en het aantal aanmeldingen voor logistieke opleidingen daalt hard ten opzichte van voorgaande jaren. De lijst van ‘kan nu niet’ is lang, de knelpunten zijn voor iedereen herkenbaar.

Is het dan alleen maar kommer en kwel? Of zijn er lichtpuntjes te benoemen? Marjolein ten Hoonte, directeur arbeidsmarkt en MVO Randstad Groep Nederland, liet haar licht schijnen op de aandachtspunten en mogelijkheden die de recente omstandigheden met zich mee brengen.

Reflecteren op de toekomst

‘Deze situatie biedt enorme kansen voor technologische innovatie. Want wat zie je nu gebeuren? Dat we razendsnel onze huidige businessmodellen digitaliseren. We zetten een offline setting blind om naar een online verbinding. Maar dat is hopeloos ouderwets, de online mogelijkheden liggen juist totaal anders. We zijn soms Fred Flintstone als het om digitaliseren gaat. Op korte termijn is op dit gebied veel te winnen, PPS'en kunnen een voortrekkersrol vervullen in hoe je intelligent digitaliseert. Ook op langere termijn biedt crisis een mogelijkheid tot innoveren. Bijvoorbeeld door als PPS actief te reflecteren op het perspectief op vakmensen van de toekomst. De vraag naar mbo-opgeleide mensen blijft. Maar welke beroepen zijn dat precies, waar vraagt de toekomst om en hoe gaan we om met kraptes, daarover zullen PPS'en met werkgevers van gedachten moeten wisselen. En over de nieuwe ketens die ontstaan en welke loopbaanpaden daarbij horen.’ 

Bedrijven hebben het moeilijk. Hoe kun je daar als PPS het beste mee omgaan? 

Ten Hoonte: ‘Bekijk hoe je het bedrijfsleven gericht hulp kunt bieden. Niet door te vragen hoe je kunt helpen want dan krijg je waarschijnlijk weinig respons. Maar denk goed na en doe een gericht aanbod. Kom kennis brengen zonder er iets voor terug te vragen. Wees flexibel en wendbaar als PPS, durf buiten uitgesleten konijnenpaden te treden.’  
Ten Hoonte adviseert verder om in de (bedrijfsmatige) verduurzaming van de PPS even pas op de plaats te maken. Om niet al te star vast te houden aan de voorwaarden van de leerwerkplekken, dat mensen blijven leren is nu het belangrijkste aandachtspunt. ‘We moeten onze definitie van wat we onder een PPS verstaan bijstellen. De inrichting en werkwijze van PPS’en zijn gebaseerd op hoogconjunctuur terwijl we nu in een heel ander scenario zitten. Daar moeten we op inspelen en tegelijk de kernactiviteit van de PPS goed bewaken.’

Hanneke Ackermann, human capital coördinator van de Topsector HTSM vult aan dat de FME klaar staat om PPS’en te helpen bij het vinden van regelingen en het makelen & schakelen tussen PPS’en en bedrijven. Dit geldt trouwens ook voor de andere human capital coordinatoren van de andere topsectoren. 

Marsha Wagner, human capital coördinator van de Topsector Energie moedigt de PPS’en aan te helpen met onderzoek en innovatie. ‘Er zijn zeker kansen om hierbij aan te haken. Ik adviseer PPS’en mkb-bedrijven te benaderen om hun medewerkers (om) te scholen.’ 

Welke positieve voorbeelden wil je met anderen delen?

En ja, waar tegenslagen zijn, kun je gelukkig ook successen vinden. Een greep uit wat allemaal wél lukt:

  • Een podcast opnemen met bedrijven om op deze wijze de kennis te blijven delen;
  • Nieuwe praktijkopdrachten bedenken;
  • We hebben een online expertmeeting ontwikkeld, die houden we er in!
  • We hebben nu een online platform om de activiteiten van de PPS zichtbaar te maken;
  • Digitaliseren van de leerarrangementen en kenniskring. Dit zien we als een experiment waarvan we de voordelen in de toekomst gebruiken;
  • Nadenken over innovatie en transitie van kennis, het creëren van nieuwe markten. Het momentum aangrijpen voor een transitie;
  • Volgens mij is de opdracht van onze PPS'en dat we onafhankelijk van de economische situatie naar structurele oplossingen tussen onderwijs en bedrijfsleven zoeken die werken. Corona is dus niet zo relevant, behalve dan dat je in zeer korte tijd geconfronteerd wordt met het feit dat je oplossingen nodig hebt die zowel werken in goede als in slechte tijden.
  • Contact onderhouden met en belangstelling tonen voor je partnerbedrijven is van groot belang. Wij bellen regelmatig om te informeren hoe het gaat en te vragen naar wat wij eventueel voor ze kunnen betekenen.

Lees ook