Hoe werk je aan innovatie op een eiland?
#Mkb #Nieuws #Expeditie #Artikel #High Impact Pps (HIP)
Ondernemen op een eiland kent heel specifieke uitdagingen. Zeker als dat eiland onderdeel is van Zeeland, een provincie die kampt met een stijgende zeespiegel, bodemverzilting en beperkte beschikbaarheid van zoetwater. Kathleen Metz, directeur van Prince Kunststof Infra, zoekt de oplossingen voor de uitdagingen waar haar onderneming voor staat liefst in verbinding. ‘Concurrentie is een gezonde prikkel maar je moet elkaar niet uit het oog verliezen.’
Prince Kunststof Infra produceert gecertificeerde kunststof hulpstukken voor gas- en waterleidingen. Het bedrijf ontwikkelt maatwerk. De kennis en vaardigheden die daarvoor nodig zijn, zijn niet ingebed in het onderwijs. Geschikt personeel vinden is dan ook een uitdaging voor Prince. In publiek-private samenwerkingen (pps) krijgen bedrijven en onderwijs de kans om samen te werken en de aansluiting te verbeteren. In de High Impact pps 'New Waves', dat vanuit het opschalingsprogramma publiek-private samenwerking van het Nationaal Groeifonds geld toegekend heeft gekregen, werken onderwijs, bedrijfsleven en overheid samen aan oplossingen op het gebied van water, voedsel en energie.
Wat is voor jou de aanleiding geweest om aan te haken bij New Waves?
“Dat je kunt klankborden. Impuls Zeeland en Dockwize, belangrijke partners in New Waves, zijn enorme kennisnetwerken. Dat ze die kennis met ons delen is voor mij als mkb’er bijzonder waardevol. Want je wordt geleid door de waan van de dag en dan is het heel fijn als je geholpen wordt en niet zelf opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.”
Maak je ook gebruik van de experimenteerruimte van de KAAP?
“Ja, we werken met twee partijen aan een groot project met sensoren in leidingen en daarvoor gaan we de kwaliteit van het drinkwater testen in de KAAP. We willen bepaalde parameters meten, de druk en de flow. Je mag een waterleiding niet zomaar afkoppelen. Als je een leiding onderbreekt krijg je contaminatie*. Daar hebben we bij Prince een hulpstuk voor ontwikkeld en op de KAAP testen we of het goed werkt. Best spannend want dit is nieuw voor me.”
Merk je als ondernemer nog iets van de boost die KAAP aan New Waves geeft?
“Het levert me sowieso zichtbaarheid op. We hebben nu bijvoorbeeld contact met Vitens en Epides, dat zijn niet de eerste de beste partijen. Dat we bij Prince dit soort innovatieve projecten kunnen opstarten heb ik te danken aan het contact met Impuls.”
Wat is jullie grootste uitdaging op het gebied van klimaat?
“Lastig om dat samen te vatten in 1 zin. Van de noodzaak om verantwoord te ondernemen ben ik me zeker bewust, we kunnen de aarde niet blijven uitputten zoals we dat nu doen. Maar los je dat probleem op met een woud aan wetten en regels? We hebben een ISO9001 en 14001, we hebben de CO2-prestatieladder, het grondstofpaspoort en dan is er nog het Europese voorschrift dat vereist dat je de CO2-emissie registreert van alle onderdelen die je importeert van buiten de EU. En al die eisen overlappen elkaar. Dus misschien is mijn grootste uitdaging op het gebied van klimaat wel de zorg dat we vastlopen in regelgeving.”
Hoe draagt onderwijs bij aan jouw onderneming?
“Kijk wij zijn een heel technisch bedrijf, er zijn maar weinig partijen in Nederland die kunnen wat wij doen. Onze technieken zijn voor het onderwijs net te specifiek om ze in het curriculum op te nemen. Dat we op een eiland zitten maakt het er ook niet eenvoudiger op. Om toch op de radar van het onderwijs te blijven onderhoud ik veel contact met scholen en probeer ik me te onderscheiden van andere ondernemers.
Samen met UWV, Curio, KATC en de gemeente heb ik bijvoorbeeld een bedrijvencarrousel opgezet waarin zij-instromers per bedrijf twee dagen stage lopen. Daar heb ik een geweldige draaier aan over gehouden, een jongen uit Sirië die ik twee dagen per week naar school stuur via BBL. De school begeleidt ‘m goed, hij krijgt bovendien vanwege zijn taalachterstand extra tijd. Daarnaast heb ik nog een statushouder en wat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst. Dat zijn prima arbeidskrachten maar het inwerken verloopt niet vlekkeloos, op de werkvloer weten ze soms niet hoe ze met die mensen moeten werken. Daar zouden we eigenlijk begeleiding bij moeten krijgen. Want ik ben een mkb’er, ik heb geen HR-afdeling, geen bedrijfspsycholoog of wat dan ook. Ik probeer te investeren en ik werk aan hoe ik mensen aan me kan binden. Dat vergt behoorlijk wat tijd maar als het goed gaat krijg ik er natuurlijk ook veel voor terug. Al met al valt er in de samenwerking tussen mbo, overheid en bedrijfsleven nog wel wat te winnen om dit soort praktische problemen te kunnen fixen.”
Wat zou ervoor nodig zijn?
“Dat je elkaar ziet. Dat je weet wat er bij de ander gebeurt. Dat ze in het onderwijs weten dat ze de kennis en de productieprocessen uit het bedrijfsleven kunnen gebruiken in hun les. Heel pragmatisch. Als technisch bedrijf ben je al gauw de techniek aan het verkopen maar we moeten samen zorgen voor bewustzijn. Je moet aan de komende generatie laten zien dat je bijdraagt aan een duurzame wereld. Dat wij hier hulpstukken maken voor schoon drinkwater. Ik vind het belangrijk dat studenten weten dat schoon water uit de kraan helemaal niet zo vanzelfsprekend is.”
Dus als jij een toverstafje had zou je zorgen voor de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven?
“Ja. Verbinden, verbinden en nog eens verbinden. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen.”
*stilstaand water geeft kans op kiemen die het water vervuilen