Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Impactmonitor Digitale Werkplaatsen: bereik gegroeid, 81% mkb'ers zet aanvullende stappen

25-09-2023

#Impact en analyse #Digitale werkplaats

Uit de Impactmonitor mkb Digitale Werkplaatsen volgt dat het bereik afgelopen jaar met 60% groeide. Het overgrote deel van de geholpen ondernemers vindt het advies nuttig en neemt verdere stappen na een traject, volgt uit de monitor. Ook blijkt dat veel mkb’ers hun digitale volwassenheid tekort vinden schieten. Ondernemers beoordelen hun traject bij een werkplaats gemiddeld met een 7, 80% zou andere ondernemers een traject aanraden.

Het bereik van de Digitale Werkplaatsen is sinds vorige zomer met maar liefst 60% gegroeid. Dit blijkt uit de Impactmonitor mkb Digitale Werkplaatsen die vandaag online is gepubliceerd. Sinds de start van de Digitale Werkplaatsen in 2019 zijn er landelijk al 8.773 ondernemers getraind (via bijvoorbeeld een workshop of webinar) en hebben 2.713 ondernemers een adviestraject met studenten bij een werkplaats gevolgd. Hier hebben meer dan 10.000 studenten aan bijgedragen. De uitgebreide monitorresultaten zijn hier terug te lezen

81% mkb'ers zet aanvullende stappen
Het advies dat uit een traject bij een Digitale Werkplaats vindt het overgrote gedeelte van de ondervraagde ondernemers nuttig, zo blijkt uit de monitor. Maar liefst 81% van hen laat weten aanvullende stappen te zetten na een advies bij de werkplaatsen.

Een 5,9 voor digitale volwassenheid
Veel Nederlandse mkb-ondernemers vinden zelf dat ze wel een steuntje in de rug gebruiken op het gebied van digitalisering. Voor digitale volwassenheid (geeft aan hoe een onderneming omgaat met digitalisering en in hoeverre digitale middelen worden ingezet) geeft de mkb-ondernemer zichzelf gemiddeld een hele krappe voldoende: een 5,9, zo blijkt uit de Impactmonitor. Het overgrote deel (78%) van hen behoort tot het zogeheten micro-mkb (mkb'ers met 2-10 werknemers in dienst).

Trajecten bij werkplaatsen krijgen een ruime voldoende
Ondernemers beoordelen trajecten bij de Digitale Werkplaatsen gemiddeld met een 7 en 80% van hen raadt andere ondernemers een traject bij de werkplaatsen aan. Er is een lichte daling bij zowel het tevredenheidscijfer (vorig jaar een 7,2) als bij het percentage ondernemers dat zou doorverwijzen (vorig jaar: 90%). De reden hiervoor is nog niet bekend, maar mogelijk ligt het aan de schaalvergroting in het afgelopen jaar liggen, of hogere verwachtingen van ondernemers.

Studenten helpen bij digitalisering mkb’ers
Als mkb ondernemer word je bij een Digitale Werkplaats kosteloos door studenten uit het mbo, hbo of wo op weg geholpen met digitaliseren. Denk daarbij aan het slim gebruik maken van technologieën op het gebied van online sales & marketing, data en automatisering, van je website in orde krijgen tot het inzetten van voorspellende algoritmes.