Ode aan vakmanschap. Niet praten maar doen!
Waar we vanaf willen, is het ‘leven lang praten’ tussen onderwijs en mkb. Wat we nodig hebben, zijn concrete plannen en methoden om het mkb betrokken te houden bij het onderwijs. Want in dat mkb zien we vakmensen als Johan, Dirk, Yakub en Anna. Goed en praktisch opgeleid. Productief. Tevreden. Gewaardeerd. En druk… heel druk. Daardoor is er op die werkvloer dus niet altijd gelegenheid om proactief nieuwe dingen te ontwikkelen. Klein mkb heeft geen grote research & developmentafdeling. Ze dreigen de boot te missen als ze niet tijdig anticiperen op belangrijke technologische ontwikkelingen en veranderingen in productieprocessen.
Daarin ligt de rol voor onze pps samenwerkingen. Onze kracht is dat we niet praten, maar doen! Dat is leuk en aardig, maar hoe krijgen we die informatie bij Johan en zijn collega’s, die worden overspoeld met abstracte adviezen en tools die in het kleine mkb vaak niet werkbaar zijn?
In deze workshop volgen eerst drie pitches van concrete interventies en vervolgens gaan we samen aan de slag met het uitwisselen van good practices en het destilleren van succesfactoren daaruit. Zodat de studenten aan het werk kunnen, collega’s worden ontlast en de onderneming met goede hulp vanuit het pps toch kan innoveren.
Met bijdragen van:
Rosalie Korevaar, Sarah Detaille en Annemarie van der Wees, praktijkonderzoekers namens de landelijke samenwerkende human capital en LLO lectoraten.
Doelgroep:
Betrokkenen pps, mkb’ers, onderwijsprofessionals en praktijkonderzoekers die concrete tips willen delen over het betrekken van met name klein mkb.
Type sessie:
Het-kan-dus-wel sessie