Hart voor de zaak
Op basis van ondernemerservaringen kijken we hoe mkb nog meer kan profiteren van pps
Van de ruim tienduizend partners van pps is tachtig procent mkb. Tegelijkertijd werkt ruim negentig procent hiervan nog helemaal niet samen met het onderwijs. Een gemiste kans omdat door samen te werken zoveel letterlijke en figuurlijke winst te behalen valt. Er zijn pps'en die heel wat te bieden hebben voor het mkb. Cleantech Center bijvoorbeeld, deze pps koppelt bedrijven met een vraagstuk op het gebied van duurzaamheid aan studenten mbo, hbo en wo en scholieren uit het vo. In challenges pakken studenten, samen met bedrijven, duurzaamheidsvraagstukken aan. Inmiddels zijn er meer dan 180 van dit soort challenges gehouden die het mkb de nodige kennis en oplossingen hebben verschaft.
Of neem Chemelot Innovation and Learning Labs (CHILL). Zij versterken de innovatiekracht en de concurrentiepositie van bedrijven die opereren in de chemie. Hoe? Door de capaciteiten van aanstormend talent (studenten) te combineren met de kennis en ervaring van doorgewinterde professionals. Door moderne onderzoeksfaciliteiten beschikbaar te stellen en door praktijkgerichte trainingen en masterclasses voor professionals aan te bieden. Elk R&D project wordt uitgevoerd door een team. Zo’n team bestaat idealiter uit drie studenten, een coach (dit is meestal een ervaren onderzoeker) en een ervaren labmedewerker. Laatstgenoemde is tevens de coördinator van het laboratorium, werkt mee aan projecten en zorgt voor de dagdagelijkse begeleiding van studenten. Op deze wijze helpt CHILL jaarlijks tussen de 40 en 50 ondernemers met hun innovatie en worden 100-150 studenten in een contextrijke omgeving opgeleid.
Samen met ondernemers die hebben samengewerkt met CHILL en Cleantech Center zoomen we in op wat deze samenwerking de ondernemers heeft gebracht. Wat zijn de absolute tips voor andere ondernemers die willen profiteren van zo'n samenwerking? Maar ook: wat moet je vooral niet doen als pps die het mkb beter wil bereiken?
Met bijdrage van:
Martin Snijder (Cleantech Center)
Hanneke Siebelink (eigenaresse duurzame modewinkel)
Reinier Gieteling (directuer Redon Bouw BV)
Cyriel Mentink (CHILL)
Doelgroep:
Pps’en, mkb'ers of partijen die mkb vertegenwoordigen
Sector:
Bouw, retail, duurzaamheid/circulair, chemie.
Kijk- en leestips:
Toolkit: Vergroot je waarde voor het mkb
Portret: 'Oog voor iedere aangesloten MKB'er': Cleantech Centre
Portret: ‘Zeg altijd ja tegen mkb’: CHILL