Brengt beweging; ziet altijd mogelijkheden; verbinder

Niet aflatende inspirator die uitdaagt out-of-the-box te denken en te handelen. Biedt veiligheid en vertrouwen om activiteiten te ontwikkelen en uit te voeren.


Kun je in drie woorden aangeven wat jou een aanjager maakt?
Brengt beweging, ziet altijd mogelijkheden en een echte verbinder in breedste zin van het woord.

Wapenfeit: waar ben je trots op?
Op het feit dat we met FICA inmiddels honderden studenten (mbo-hbo-wo), tientallen docenten, zo’n 25 bedrijven en opleidingen uit meerdere domeinen hebben kunnen bereiken met onze aanpak. Kern van FICA gaat over out of the box innovatie, kennisdeling & talentontwikkeling. Studenten, docenten en ondernemers hebben door de real-life business cases, gezamenlijk nieuwe kennis opgedaan en hun horizon verbreed. Het feit dat inmiddels studenten en docenten vanuit meerdere onderwijsdomeinen samen nieuw onderwijs vormgeven op basis van ondernemersvraagstukken maakt me super trots. Iedereen die dit werk ‘met de poten in de klei’ doet, weet namelijk dat co-creatie tussen opleidingen en niveaus geweldig klinkt en het goed doet in alle PPS-plannen... maar de praktijk is vaak een stuk weerbarstiger dan papier:-) Dus ja; het vraagt zo nu en dan geduld, en kleinere stappen dan ik soms voor ogen heb/had, maar all in all ben ik knettertrots op wat we direct en indirect bereikt hebben!

Wat is jouw visie op de pps ontwikkeling voor de komende jaren?
Mijn grote droom gaat over het ECHT aanspreken van de levenslust, talenten en ideeen van onze jongeren! Dan kun je zeggen… dat doen we toch al in PPS-en?! Jazeker, daar zijn we mee bezig... maar feitelijk is het toch vaak zo dat de ECHTE ruimte die jongeren krijgen om zelf VANAF SCRATCH invulling te geven aan hun leerwerk-projecten, beperkt is. Want onze jongeren zijn al zo ‘door de onderwijsmolen van conformeren, (hoge) cijfers halen op basis van volgzaam gedrag en door de hoepels van het toetssysteem springen’ gehaald, dat het in de praktijk vrijwel onmogelijk is om hun ECHTE AUTHENTIEKE enthousiasme los te maken voor een project. Dus ja, ze doen in meer of mindere mate super enthousiast mee… leren heel veel… maar er nog wat mij betreft nog een WERELD TE WINNEN voordat ze vanuit hun intrinsieke nieuwsgierige levenslustige VERWONDERvragen hun eigen onderwijs vorm geven. 

En daar wil ik graag aan BIJDRAGEN!

Wat was jouw inspiratiebron?
Poeh.. das een lastige.. ik heb superveel inspiratiebronnen!Van het geweldige internationale Movemakers netwerk waar ik twee jaar deel van uit mocht maken (https://www.movemakers.eu/) en de film en boek die we samen hebben gemaakt. Kaospilots waar ik een opleiding heb gevolgd, net als Art of Hosting.

En superveel boeken en films die mij inspireren in mijn levensvisie en niet direct samenhangen met onderwijsinnovatie maar vooral heel erg gaan over mens zijn en hoe we kunnen/willen leven en leren. En omdat leven voor mij gelijk staat aan leren hangen die twee voor onlosmakelijk met elkaar samen.


De kijk- en leestips van Ciska:

  • Synchroniciteit - Joseph Jaworkski
  • How to be an explorer of the world - Keri Smith
  • Uitzonderlijk Talent - Frans Corten
  • Leven en werken in het ritme van de seizonen - Jaap Voigt
  • Daily flame - Lissa Rankin
  • Diverse tegenlicht uitzendingen over o.a. permacultuur, nieuwe manieren van bouwen, leven, leren, etc.
  • De docu “Demain” - Tomorrow
  • Het verhaal “the freedom writers diary"
  • De docu “Salt of the earth”
  • 2Doc “The work”
  • “Rediscovery” van programma Boeddhistische Blik
  • Close up uitzending “Sculpting dreams” over Helaine Blumenfeld
  • “Het denkende hart van Etty Hillesum” van programma Boeddhistische Blik
  • “Widening circles” van programma Boeddhistische Blik