Margot Felix
Margot heeft een verfrissende blik op pps - onderwijs verhouding en doet hier ook onderzoek naar!
Kun je in drie woorden aangeven wat jou een aanjager maakt?
Innovatie kracht, Gedeelde kracht, Wetenschappelijke kracht en Authenticiteit.
Wapenfeit: waar ben je trots op?
Ik heb een methodiek gevonden, die borging van de pps innovatie IN de eigen organisatie realiseert. Ik ben er namelijk achter gekomen dat hoe goed of slim veranderingen door verbeteringen, vernieuwingen en innovaties ook zijn, als de eigen bedrijfscultuur geen serieuze aandacht krijgt, dan maakt borging van de verandering door pps geen schijn van kans. Innovatie, zeker door pps, brengt een verandering voor de eigen bedrijfscultuur met zich mee, die vaak blijft steken op hardnekkige institutionele gebruiken en gewoonten, normen en waarden en de identiteit van de eigen organisatie.
Ik heb daarom twee jaar lang, in een mix van kwalitatief als kwantitatief, onderzoek gedaan naar de allesbepalende kenmerken, die de organisatiecultuur van Cluster Technologie van VISTA college haar identiteit geeft. Op basis hiervan zijn nieuwe interventies ontwikkeld, die helden IN de huidige organisaties erkennen en deze vanuit een rol als cultuurdrager interne- en externe partijen inhoudelijk aan elkaar laten verbinden. De nieuwe interventies zijn collectieve rituelen geworden, die het doel van de pps in de corebusiness meer accepteren.
Wat is jouw visie op de pps ontwikkeling voor de komende jaren?
Ik ben van mening dat het huidige onderwijs nog teveel institutioneel denkt en werkt. Om werkelijk bij te kunnen dragen aan oplossingen voor regionale maatschappelijke vraagstukken, zoals het Zuid-Limburgse krimpvraagstuk, de groeiende arbeidsmarktvraag naar technisch opgeleiden, de veranderende arbeidsmarktvraag en de ontwikkeling naar een circulaire economie, is het nodig om naast van binnen naar buiten te denken ook van buiten naar binnen te denken. Alleen pps vormt mijns inziens die schakel waarmee onderwijs, bedrijfsleven en overheid vergaand samen kunnen werken. Door met de pps CoP in een ecosysteem van leren en werken, een opleidingsstructuur te bouwen, waarbij het mbo onderwijs van de hoogste leerjaren plaats vindt in samenwerking met de betekenisvolle context van bedrijven op Chemelot en gaandeweg ook buiten Chemelot, hoop ik dat onze kennis, onze inzet en onze kwaliteit leiden tot belangrijke innovaties, die een verdere groei in de regio Zuid-Limburg teweeg brengen en die onze studenten laten excelleren.
Wat was jouw inspiratiebron?
Deze vraag kan ik niet zomaar een, twee, drie beantwoorden. Vele boeken, muziek, films, coachgesprekken en kunstwerken vormen al mijn hele leven inspiratiebronnen. Dat proces staat niet stil, maar ik zal enkele belangrijke werken opnoemen, die mijn visie en strategie als programmamanager van de pps CoP grotendeels bepaald hebben.
De achterliggende filosofie op mezelf als veranderarchitect en onderzoeker kan ik het best uitleggen aan de hand van de betoverende kracht van kunst. Veel indruk maakte de tentoonstelling over het werk van Mark Rothko in 2015 in het Gemeentemuseum Den Haag en de adembenemende mooie Seagram Murals in de Rothko zaal in Tate Modern in London. Rothko is hier heer en meester in het creëren van impact door zijn abstracte werken te presenteren als een totaalconcept. Dat zou ik graag met pps willen bereiken: innovatiewaarde, die zo vanzelfsprekend is dat ze door alle partijen voelt als eigen corebusiness. PPS gaat dan niet meer alleen over samenwerken. Pps verword dan de sleutel tot een eco-systemische samenwerking, die leidt tot het nemen van gezamenlijke vergaande verantwoordelijkheid voor regio vraagstukken op het gebied van onderwijs en arbeidsmarkt.
De leestips van Margot:
Het boek “Allemaal Andersdenkenden” van Hofstede (2012) leerde me welke menselijke mechanismen organisatiegedrag beïnvloeden en hoe ik daarmee kan dealen in Publiek Private Samenwerkingen.
Het boek “De Corporate Tribe” van Braun & Kramer (2015) leerde me hoe ik bestaande culturen kan beïnvloeden tot nieuw gedrag.
Het boek “The Speed of Trust” van Covey (2011) hielp me bij het ontwikkelen van leidinggevende eigenschappen, die bij transformationele processen in een PPS nodig zijn.
Het boek “Design Thinking” van Liedtka (2013) hielp me bij het ontwikkelen van methodiek om die processen in PPS waarde te geven.