Conceptueel model

Er is geen alomvattend model voor een learning community. Daarvoor is het concept te veelzijdig en te complex. Het Publiek-Private Learning Communities-model van Mennens e.a. (2021), dat in het TKI NWO-project Change Gear is ontwikkeld, beschrijft een aantal bouwstenen en werkzame elementen van een learning community die goede handvatten bieden bij het organiseren en functioneren van een learning community.

  • Beoogde doelstellingen. Learning communities die impact weten te creëren hebben een overkoepelend doel. Dit gezamenlijke belang wordt door alle stakeholders – naast hun eigen belangen – voorop gesteld.
  • Structuur. Hoe groot is de community? Wat is de samenstelling van de community en wat zijn de onderlinge relaties? Hoe worden de taken en rollen verdeeld? We weten uit eerder onderzoek dat structuuraspecten belangrijke voorspellers zijn voor kenniscreatie en kennisuitwisseling.
  • Proces. Het gaat hierbij om de ‘hoe’’-vraag. Hoe werken de stakeholders samen? Hoe wordt de voortgang gemonitord en hoe wordt bijgestuurd? Hoe wordt onderling afgestemd? De manier waarop de stakeholders met elkaar communiceren en met elkaar omgaan, heeft grote invloed op het behalen van de beoogde uitkomsten.
  • Cultuur. Met cultuur wordt bedoeld: het creëren van een set gedeelde normen en waarden onder de betrokken stakeholders. Denk hierbij aan het stimuleren van een omgeving van wederzijds vertrouwen, ruimte voor experimenteren en het waarderen van verschillende leerprocessen. 
  • Uitkomsten. Het is van belang dat er beoogde uitkomsten worden geformuleerd en gemonitord voor zowel Werken, Innoveren als Leren (WIL-driehoek).
  • Contextfactoren. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen micro- (individueel), meso- (organisatie) en macroniveau (bredere samenleving) factoren.