Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Opbrengsten Learning Communities

Learning communities willen grote maatschappelijke problemen aanpakken. Om dat te bereiken, moeten ze resultaten boeken op verschillende niveaus, zoals voor individuen, organisaties en de samenleving. Dit noemen we gelaagde resultaten. We bekijken deze resultaten op micro (individuen), meso (organisaties en kennisinstellingen) en macro (samenleving) niveau. Deze resultaten kunnen worden begrepen met het concept "waardecreatie". Dat is de waarde van het leren die ontstaat door activiteiten van een learning community en de betrokkenheid van deelnemers daarbij. Om opbrengsten te realiseren, is kennisdeling en samenwerking binnen (bijvoorbeeld tussen individuen of organisaties) én tussen de verschillende niveaus vereist.

Voorbeelden van een aantal mogelijke opbrengsten voor de verschillende niveaus met behulp van learning communities zijn:

  • Micro: opbrengsten voor individuele deelnemers
    Op individueel niveau leren mensen nieuwe dingen, houden ze hun kennis actueel en bouwen ze een netwerk op. Dit verbetert hun prestaties op het werk en vergroot hun inzetbaarheid voor de toekomst. In een wereld die snel verandert, is blijven leren belangrijk. Het helpt mensen om zekerder te zijn over hun werk en om nieuwe kansen te vinden. Naast dit werkperspectief kan deelname aan learning communities ook bijvoorbeeld veranderingen teweegbrengen in leefstijl en bijdragen aan een gezondere omgeving.
  • Meso: opbrengst voor organisaties, onderwijs- en overheidsinstellingen en collectieven
    Bedrijven en organisaties profiteren met betere werknemers, innovatiekansen en verbeterde prestaties. Onderwijsinstellingen kunnen kennis delen met de praktijk, studenten praktijkgericht opleiden en hun zichtbaarheid vergroten. Overheden vinden oplossingen voor complexe problemen en kunnen beleid veranderen. Minder geformaliseerde groepen hebben inspraak, kunnen samenwerken en stimuleren innovatie. Learning communities bieden de ruimte om buiten de gebruikelijke systemen naar oplossingen te kijken.
  • Macro: opbrengsten op maatschappelijk niveau
    Learning communities creëren op macroniveau resultaten door samenwerking tussen organisaties. Voordelen omvatten co-creatie voor innovatie, bijdragen aan maatschappelijke oplossingen, en versterken van publiek-private netwerken. Dit vergroot diversiteit, bevordert innovatie en biedt ruimte voor invloed op beleidsagenda’s.

Raamwerk van waardecreatie
Dit raamwerk van waardecreatie beschrijft hoe waarde ontstaat in een leeromgeving. Het is geen lineair proces, maar eerder een dynamische cyclus.

  • Verwachte waarde: behoeften en verwachtingen van de deelnemers vóór deelname aan de learning community.
  • Onmiddellijke waarde: directe waarde uit activiteiten en interacties binnen de learning community, zoals tips en inspirerende bijeenkomsten.
  • Potentiële waarde: verworven kennis in de learning community die later benut kan worden. Dit omvat:
    • Menselijk kapitaal: nieuwe vaardigheden, perspectieven, (zelf)vertrouwen, (professionele) groei en status
    • Sociaal kapitaal: relaties en connecties tussen deelnemers, waardoor men gemakkelijk toegang heeft tot anderen en hun expertise
    • Tastbaar kapitaal: concrete producten, documenten, tools en toegang tot informatie
    • Reputatie kapitaal: gemeenschapsreputatie, beroepsstatus en strategische (h)erkenning
    • Leerkapitaal: ontwikkeling van leervermogen en nieuwe perspectieven
  • Toegepaste waarde: toegepaste opgedane kennis in de praktijk.
  • Gerealiseerde waarde: merkbare/meetbare verandering in de praktijk door toepassing van kennis.
  • Transformatieve waarde: nieuwe inzichten die leiden tot herdefiniëring van succes, verandering in machtsverhoudingen en bestaande structuren.