Bouwsteen 3 Samenwerken in teams
Leren en innoveren heeft de meeste impact als je het samen doet. Vooral complexe problemen en moeilijke taken kun je beter samen aanpakken dan individueel. Door samen naar een oplossing te zoeken krijg je niet alleen verfrissende ideeën, er ontstaat ook dynamiek en het versterkt de onderlinge band. Toch verloopt samenwerken in een organisatie vaak moeizaam. Hoe zorg je er als werkgever voor dat kennisdeling en elkaar helpen de gewoonste zaak van de wereld is?
Alles draait om vertrouwen en respect
De basiskenmerken om een samenwerking te laten slagen zijn: Verantwoordelijkheid nemen - Overleggen en afstemmen, waaronder afspraken maken (en nakomen) - Anderen respecteren - Zorgen voor vertrouwen en veiligheid. Pas als aan deze voorwaarden is voldaan kun je aan resultaat werken.
Wat kun je doen om mensen kennis te laten uitwisselen?
- Creëer diverse of multidisciplinaire teams. Zorg ervoor dat het team bestaat uit verschillende mensen; leeftijd, opleiding, voorkeur, disciplines. Uit het onderzoek blijkt dat samenwerken met andere disciplines de ontwikkeling van medewerkers stimuleert. Juist door met andere typen mensen in contact te komen, ontstaat er een openheid die aanzet tot nieuwsgierigheid en uitwisseling.
- Kennisuitwisseling kan op veel verschillende manieren plaatsvinden. Het kan al heel simpel door een bedrijfsintranet of sociaal medium op te zetten waarop je kennis en ervaringen deelt; of maak een samenwerkingsomgeving waarin belangrijke documenten op een plek opgeslagen worden en waar alle medewerkers bij kunnen.
Welke vormen of activiteiten slaan goed aan?
Met soortgelijke partners een matrix Toekomstgericht Ontwikkelen en Opleiden vaststellen om per persoon, per afdeling en voor het bedrijf ontwikkelingsdoelen en leerpaden op te stellen.
Samen met meerdere bedrijven opleiden op één locatie. Interessant in regio’s waar voldoende bedrijven met gelijksoortige behoeften zijn om een gezamenlijke locatie op te zetten.
Ontwikkeltraject waarin starters ervaring opdoen bij meerdere mkb-bedrijven en partijen in een keten. Ze ontdekken welke rol bij hen past en kunnen zo later beter functioneren binnen de keten.
Digitale leergemeenschap voor medewerkers van verschillende bedrijven. Via een app of browser en in digitale events delen medewerkers kennis om beter te worden in hun vak.
< Terug naar bouwsteen 2: Inhoud van het werk Doe mij nog maar wat theorie Door naar de bouwsteen 4: Leiderschap >