Bouwsteen 7 Verbinding met de buitenwereld
Als je als organisatie je medewerkers weet te verbinden met de omgeving, via bijvoorbeeld leveranciers of klanten, kun je sneller en beter inspelen op relevante ontwikkelingen en help je je medewerkers om hun werkprocessen up-to-date te houden. Door met anderen buiten de organisatie in contact te staan en te blijven stimuleer je bovendien nieuwe samenwerking.
Wat kan ik doen om op de hoogte te blijven van relevante technologische ontwikkelingen?
- Organiseer eens in de zoveel tijd een (lunch)lezing of webinar met verschillende experts die inzicht geven in de nieuwste (technologische) mogelijkheden en ontwikkelingen;
- Bezoek vakbeurzen en congressen en deel de uitkomsten en inzichten die je hier op doet binnen je bedrijf;
- Je legt proactief contact met leveranciers. Vraag ze bijvoorbeeld om mee te denken bij knelpunten;
- Abonneer je op relevante vakliteratuur, en laat deze eventueel rouleren in je bedrijf.
Hoe maak ik het interessant voor medewerkers om hun kennis te borgen voor anderen?
De cultuur van een organisatie heeft grote invloed op de mate waarin mensen bereid zijn kennis te delen. Mensen lijken van nature vaak kennis te ‘hamsteren’ en openheid te vermijden. Je kunt dan wel een nieuwe tool inzetten, maar zonder bereidheid tot delen, kom je niet ver. Begrijp welke cultuur binnen je organisatie heerst en hoe deze ervoor kan zorgen dat mensen weerstand bieden tegen openheid. Om draagkracht voor kennisdeling te bereiken, is het cruciaal dat het management en het bestuur actief participeren. Ten eerste doet het welbekende ‘practice what you preach’ wonderen. Een tweede belangrijk punt is dat het vertrouwen geeft. Als het bestuur actief en zichtbaar participeert, geeft dit werknemers aan dat er werkelijk ruimte is om zich te verdiepen in bijvoorbeeld een nieuw platform.
Hoe motiveer ik mijn partners in dit project om hun kennis te delen?
Met een goed ingericht systeem maak je het eenvoudig om kennis en ervaringen te delen en uit te wisselen. Maar daarmee ben je er niet, het delen van kennis gaat niet vanzelf. Velen hebben behoefte aan sturing. Steek energie in het motiveren van mensen om actief deel te nemen. Zorg daarbij voor een heldere doelstelling. Benadruk ook dat er niet wordt samengewerkt om het samenwerken, maar dat het een middel is om een gemeenschappelijk doel te bereiken. Communiceer wat je wil bereiken, wat de voordelen hiervan zijn en hoe je dit doel samen met wil bereiken. Duidelijke focus helpt verwarring te voorkomen en het gebruik te vergroten.
Praktijkvoorbeelden
Samenwerking tussen mkb-bedrijven en gemeenten voor
starters in de civiele techniek. In dit tweejarig traineeship doen
studenten ervaring op bij alle partijen in de keten en
ontdekken zo welke rol bij en past.
Leren van de concurrent. Bedrijven uit dezelfde branche
organiseren samen leeractiviteiten, zoals gezamenlijke trainingen,
kennissessies, intervisie of hackathons. Mensen worden beter in
hun vak door te leren van collega’s, functiegenoten of leidinggevenden.
Verbetertraject met hulp van experts. Medewerkers verbeteren
in teams met hulp van één of meerdere experts werkprocessen
met elkaar. De experts kunnen afkomstig zijn uit adviesbureaus,
brancheorganisaties of het onderwijs.
Opleiden en ontwikkelen aan de hand van een bedrijfs-
analyse. Structuren, standaardiseren, simplificeren is
een branche-onafhankelijk stappenplan voor het opleiden
en ontwikkelen van mkb-personeel in de maakindustrie.
< Terug naar bouwsteen 6: Rol van de organisatie Doe mij nog maar wat theorie