Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Leercultuur haarfijn uitgelegd in een masterclass

#Mkb #SLIM nieuws

We hebben onze mond vol van leercultuur en laten geen kans voorbij gaan om je te vertellen hoe belangrijk het is om er als ondernemer mee aan de slag te gaan. Maar wat het precies is blijft vaag en waar begin je nou als je een eerste stap wilt zetten? Tijd om praktijk en theorie samen te brengen.

Op 18 juni doken we daarom tijdens een online masterclass dieper in de wereld van leercultuur. En omdat wat achtergrondinformatie voor een goed begrip altijd handig is nam Rosalie Korevaar, projectleider en onderzoeker Leercultuur & eigen regie en docent HRM, Hogeschool Windesheim ons mee in de theorie. Aan de hand van de zes bouwstenen van een leerrijke werkomgeving lichtte ze het hoe, waarom en wat rondom leercultuur toe. En wat je dat vervolgens aan voordelen oplevert, o.a. een hogere werktevredenheid, minder verloop van personeel en een betere prestatie.

Hoe werkt het in de praktijk?

José Leenders, Klift Metaalbewerking, deelde haar persoonlijk ervaringen met een leercultuur en de leercultuurscan in haar eigen bedrijf. Ze benadrukte hoe belangrijk het is om ruimte te maken voor het uitwisselen van kennis en ervaring. Om het in te plannen in de dagelijkse werkzaamheden. "Het gaat niet vanzelf, als werkgever moet je het initiatief nemen en ervoor zorgen dat het blijft leven. Tijdens schafttijd vertel ik bijvoorbeeld over een bijeenkomst die ik heb bijgewoond of over de laatste Cao-ontwikkelingen en dat vinden ze op de werkvloer dan toch leuk om te horen."

Leercultuurscan

Pieter Langeveld, opleiding Ontwikkeling Metaalbewerking (OOM), ging vervolgens dieper in op de toegevoegde waarde van de leercultuurscan. Hij adviseerde bedrijven die met een leercultuurscan aan de slag willen om voldoende tijd te steken in de voorbereiding en de communicatie. Om bijvoorbeeld een werkgroep te formeren waarin zowel MT-leden als een een aantal medewerkers van de werkvloer zitting nemen die ambassadeur kunnen worden van dit verbetertraject. Maak duidelijk waarom je dit als directie belangrijk vindt en wat je met de uitkomsten doet. Benadruk anonimiteit. "Wij begeleiden het invullen van de scan. We presenteren de uitkomsten op de werkvloer samen met het advies om aan de slag te gaan. Medewerkers kiezen bewust bepaalde bouwstenen en we zien wel degelijk verandering nu ze ermee aan de slag zijn."

Hoe doorbreek je een bestaande werkcultuur?

Aan het eind van de sessie was er ruimte om vragen te stellen. Een van de deelnemers vroeg zich af hoe je ingesleten patronen in een bedrijf op een praktische manier kunt doorbreken.
Pieter: “Simpel gezegd: agendeer het, geef het aandacht en dan ontvouwt het zich vanzelf.”
José: “Vertel of laat zien wat het oplevert, waarom die verandering noodzakelijk is. Dat kan door samen ergens naar toe te gaan maar ook door cijfers inzichtelijk te maken. Dat je laat zien dat je als bedrijf achterop raakt als je niet mee ontwikkelt.”
Rosalie: "Maak een vertaalslag naar het individu. Wat betekent het voor jou als je wel mee ontwikkelt? Dan maak je het persoonlijk."

Je kunt de masterclass hier terugzien