Op weg naar beter

#Mkb #Artikel

Chauffeurs houden van rijden, maar de toenemende druk om flexibel om te gaan met alle ontwikkelingen in de logistieke sector zet die liefde voor hun vak op scherp. P.A. van Rooyen Logistics en Brouwer Logistics uit Mijdrecht zochten de oplossing om de leercultuur binnen hun organisaties te verbeteren in ‘Data Driver Platform’. Wat levert dat op?

Eerst even: wat is ‘Data driver leercultuur platform’?

Eva Duijnmaijer-Kraak, bedrijfsanalist bij Brouwer Logistics: “Een wat ingewikkeld klinkende naam voor een SLIM-samenwerkingsverband tussen transportbedrijven Brouwer Logistics (dat zijn wij) en P.A. Van Rooyen Logistics. We hebben samen SLIM aangevraagd omdat we dezelfde knelpunten ervaren, maar omdat we allebei een andere distributietak bedienen lopen we elkaar niet voor de voeten. P.A. van Rooyen loopt voorop in de verduurzaming van hun wagenpark en het opleiden van hun medewerkers, wij hebben een voorsprong in digitalisering. Dit maakt ons uitstekende partners om onze organisaties voor te bereiden op de komende veranderingen.”

Waarom een SLIM-subsidie?

Eva: “De transportsector maakt allerlei ontwikkelingen door op het gebied van techniek, digitalisering en duurzaamheid. Vanaf 1 januari 2025 mogen bijvoorbeeld in veel Nederlandse binnensteden geen dieselvoertuigen meer rijden. Dat heeft nogal wat consequenties: elektrisch rijden, CO-2 berekeningen maken en veel administratief werk; allemaal nieuw voor ons.

Daarbij zien we dat we veel moeten vragen van onze mensen. Zomaar “even” een zending afleveren is er niet meer bij. Daar komen nu zoveel digitale afhandelingen bij kijken die ook nog eens vaak wijzigen, dat sommige collega’s afhaken. Bij van Rooyen kunnen de afleverinstructies per ontvanger bovendien ook nog eens verschillen, door de maatwerk oplossingen die zij bieden bij het afleveren van een kast of keuken. We merkten allebei dat we onvoldoende capaciteit in huis hebben om onze mensen gestructureerd in alle ontwikkelingen mee te nemen. Daarnaast missen we de cultuur die ervoor zorgt dat ze betrokken blijven bij hun werk.”

Welke oplossing hebben jullie hiervoor bedacht?

“We hebben drie lijnen uitgewerkt. In de eerste lijn ontwikkelen we een laagdrempelig leerplatform voor de werkvloer. Hiermee willen we praktisch geschoolde medewerkers op een toegankelijke manier ondersteunen in hun dagelijks werk en de veranderingen die daarin plaatsvinden. Met korte video's of animaties van maximaal 20 seconden, bijvoorbeeld over het aankoppelen van een trailer, het doen van je administratie of het instellen van je tachograaf in je auto. Maar denk ook aan veilig werken en tillen.

Lijn twee richt zich op de toenemende digitalisering op ons kantoor. In de logistiek worden veel data uitgewisseld, niet alleen tussen verschillende softwarepakketten, maar ook tussen klanten, leveranciers en ons. Die softwarepakketten veranderen in hoog tempo en de kwaliteit van de informatie moet uiteraard goed zijn. In die digitalisering nemen we de mensen op kantoor mee: wat zijn data, welke informatie wisselen we uit, wat is het belang ervan en wat gebeurt er als het niet goed gaat?

De derde lijn gaat echt over de leercultuur. Je kunt nog zo veel willen ontwikkelen, maar als mensen niet klaar zijn om die stap te zetten, gaat het niet lukken. We gebruiken hiervoor onder andere de leercultuurscan van Windesheim en proberen een leiderschapstraining in te voeren. Zodat we leerambassadeurs binnen onze organisatie krijgen die anderen stimuleren om mee te gaan in veranderingen.”

Hoe neem je iedereen mee in dit SLIM-traject?

“Dat is een uitdaging, vooral omdat we nog weinig concreets te vertellen hebben. We willen het niet te abstract maken, zodat mensen niet afhaken. We willen voorkomen dat dit traject gezien wordt als de ‘zoveelste verandering’. Dat maakt het soms wel ingewikkeld.”

Wat is er voor nodig om dit te laten slagen?

“De acceptatie op de werkvloer is cruciaal. Ik ben ervan overtuigd dat deze oplossingen perfect passen bij onze uitdagingen. Maar om ze goed te implementeren en ervoor te zorgen dat iedereen ze ook gebruikt, daar zit de crux. Gelukkig krijgen we hierbij hulp van ervaren externe partijen en nemen we kleine stapjes. We gaan het zien!”