Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Automotive Learning Community

SLIM-project in het kort

  • Het creëren van een learning community waarmee het delen van kennis over technologische ontwikkelingen en de impact daarvan op het werk wordt versneld 
  • Het in nauwe samenwerking met elkaar en met kennisinstellingen ontwikkelen van nieuw lesmateriaal 

Wie? 

De penvoerder van dit project is het Automotive Center of Expertise (ACE), dat een cruciale rol vervult in het toekomstbestendig houden van de Nederlandse automotive branche. Binnen ACE worden de dagelijkse beroepspraktijk, het HBO automotive-onderwijs en automotive-onderzoek geïntegreerd. De deelnemers aan dit samenwerkingsverband zijn voornamelijk kleine en middelgrote ondernemingen. 

Waarom? 

Van alle belangrijke technologische ontwikkelingen in de sector is de overstap van fossiele naar duurzame energiebronnen wellicht de meest ingrijpende, maar zeker niet de enige. Ook op andere gebieden, zoals de toepassing van diverse ICT-oplossingen, data-analyse, materiaalkunde en ontwerptechnieken, vinden baanbrekende veranderingen plaats. Hoewel de sector al stappen heeft gezet richting een gezamenlijk leerplatform (zoals met TALCOM), is verdere uitbouw noodzakelijk vanwege de innovatieve en snel veranderende markt, die een continu leerproces van personeel vereist. 

Wat? 

Het doel van de bedrijven in het samenwerkingsverband is om zowel de aanwezige als de verwachte benodigde kennis, vaardigheden en competenties in kaart te brengen. Hierdoor kan de eventuele kloof tussen de huidige situatie ('ist') en de gewenste situatie ('soll') worden vastgesteld. Vervolgens worden de benodigde kennis en vaardigheden vertaald naar collectieve opleidings- en leerbehoeften van werknemers, resulterend in een passend opleidingsaanbod. Nieuw lesmateriaal wordt ontwikkeld in samenwerking met onder meer TU Eindhoven en Next Learning Valley. Het realiseren van dit doel omvat verschillende processtappen: 

  • Het ontwikkelen van een generieke learning needs-scan. 
  • Het in kaart brengen van de verwachte ontwikkelingen en de bestaande en benodigde kennis en vaardigheden met behulp van deze scan. 
  • Het opstellen van een overkoepelend syntheseplan, waarin de gezamenlijke (toekomstige) opleidings- en leerbehoeften van de bedrijven worden beschreven op basis van de benodigde en gewenste competenties.