Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Leerbehoefte prikkelende on-live leercultuur

SLIM-project in het kort 

  • Drie bedrijven waar veel millennials werken, willen een leercultuur creëren die aansluit bij die doelgroep 
  • Een set selectieve interventies moet in die behoefte voorzien en zorgen voor een verbetering van de prestaties 

Wie? 

Het samenwerkingsverband dat de aanvraag doet, bestaat uit drie ondernemingen. Hoofdaanvrager Intersport Megastore Roermond B.V. is “dé winkel op het gebied van sport & fashion van Zuid-Nederland”. Franox Groep B.V. opereert binnen de industrie ‘financiële holdings’. Lumitex B.V. ten slotte is het hoofdkantoor en magazijn van 18 MC Company-winkels, actief in de kledingbranche. De drie werken samen met twee opleidingsinstituten. OVD Opleidingen BV is een landelijk opererende expert in retailopleidingen voor supermarkten, kledingwinkels, warenhuizen, tuincentra, groothandels en bouwmarkten. Response Instituut BV is al 15 jaar een toonaangevende speler op het gebied van opleidingen rond communicatie, leiderschap en persoonlijke ontwikkeling. 

Waarom? 

Binnen de retailbranche is het aandeel van millennials op de totale populatie medewerkers groot. Echter, de bestaande leermethodes sluiten niet aan bij deze doelgroep, wat een negatieve impact heeft op de ontwikkeling van de leercultuur van de bedrijven. Kenmerkend voor millennials is hun korte aandachtsspanne en de behoefte aan flexibel, praktijkgericht, on demand en interactief leren (bijvoorbeeld middels  microlearning, visueel aantrekkelijke content, en personalisering via on-demand functies). Om deze reden willen de bedrijven een leercultuur opzetten die beter aansluit bij de wensen van deze doelgroep. 

Wat? 

Het partnerschap wil allereerst de ontwikkel- en scholingsbehoefte van hun personeel in kaart brengen via een IST/SOLL-analyse (IST voor de huidige situatie en SOLL voor de gewenste situatie). Vervolgens willen ze een leermethodiek ontwikkelen gebaseerd op wetenschappelijke inzichten van Human Performance Technology (HPT). Op basis van een analyse van de performance gap en de onderliggende oorzaken, zullen effectieve interventies worden geselecteerd en geïmplementeerd om de gewenste prestatieverbetering te realiseren. Deze interventies kunnen onder andere bestaan uit opleidingen en competentieontwikkeling, maar alleen als deze daadwerkelijk bijdragen aan prestatieverbetering.