Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Marieke's groene droom: 1 miljoen cadeaus duurzaam verpakt met La La Fete

17-06-2024

Pps-activiteiten #Mkb #Nieuws #Artikel #Circulair

2,5 jaar geleden zat Marieke op een verjaardag . Slingers, ballonnen, confetti, maar ook heel veel single use plastic: bordjes, bakjes, bestek noem het maar op. En wat te denken al die cadeaus? Dat betekent dat er ook heel wat rollen inpakpapier doorheen gaan. Papier dat meestal rechtstreeks richting de prullenbak gaat. En dat is wel heel gek nog in deze tijd! Dat moet en kan anders dacht ze, en zo ontstond haar bedrijf La La Fete. Haar ambitie: 1 miljoen duurzame verpakte cadeaus.

"Het was nooit mijn plan geweest om hier een groot bedrijf van te maken. Maar die verjaardag was een eye-opener. Overal zag ik single-use plastic en bergen inpakpapier die meteen werden weggegooid. Dat voelde zo zonde, vooral in deze tijd waarin duurzaamheid en circulariteit steeds belangrijker wordt. Het leek me vreemd dat dit bij het vieren van speciale momenten nauwelijks een rol speelt. Daarnaast wilde ik graag iets doen met sociaal ondernemen. Mensen die minder makkelijk aan een baan komen te helpen. En het leek me ook heel leuk om een merk van de grond af op te bouwen."

Zo begon Marieke haar reis met La La Fete, een duurzaam, zero-waste en herbruikbaar alternatief voor cadeaupapier, dat inmiddels twee jaar bestaat. Ze deed uitgebreid onderzoek en besloot een start-up te beginnen die zowel sociaal als duurzaam verantwoord is. De lancering van La La Fete werd goed ontvangen, met samenwerkingen met bekende partijen zoals De Bijenkorf en RTL. Toch merkte ze al snel dat het realiseren van een gedragsverandering bij consumenten veel tijd, geduld en financiering vergt. Ze is dan ook erg blij dat ze een jaar geleden in contact is gekomen met Ellen Spithoven van Preneurz en Mirjam van Dijk van KplusV die haar bedrijf een stap verder konden helpen.

“Ik had een gesprek met een bekende van mij en die bracht mij in contact met Ellen en Mirjam. Zij hielp mij met het maken van een groeiplan en het aanpassen van de propositie. Omdat ik een duurzame start-up ben kan ik dat tegen gereduceerde tarieven doen.”

Dankzij Ellen ben je ook terecht gekomen bij MKB Circular workspace, voor circulaire vraagstukken. Dit is een publiek-private samenwerking waar mkb’ers door studenten uit het hbo, mbo of wo, docenten en experts op maat geholpen kunnen worden met onder andere digitaliseren. Wat heeft de samenwerking met het onderwijs jou gebracht?

Marieke vertelt enthousiast over de samenwerking met de Universiteit van Amsterdam (samenwerking met MKB Circular workspace): “Naast het feit dat de studenten als potentiële doelgroep konden aangeven wat zij van het product vonden hebben zij ook vorig jaar vier weken intensief onderzoek gedaan. Uit het onderzoek kwam bijvoorbeeld dat we onze producten beter moesten positioneren in winkels en meer uitleg moesten geven. De studenten kwamen met creatieve en concrete ideeën, zoals het verkopen in pakketten. Het was erg waardevol om te zien hoe enthousiast de studenten zelf waren en hoe hun ideeën direct toepasbaar waren. Dit is zo goed bevallen dat er in juni weer 25 studenten onderzoek gaan doen, dit keer gericht op het realiseren van gedragsverandering bij consumenten. “

De grootste uitdaging voor La La Fete is de gedragsverandering bij consumenten. Het moet normaal worden om duurzaam verpakte cadeaus te geven. Marieke heeft een groeiplan gemaakt en begon met een webshop en een distributeur die haar producten aan retailers verkoopt. Maar ze merkte dat dit niet snel genoeg ging. Daarom is ze nu bezig om haar producten achter de kassa’s van winkels krijgen, zodat consumenten voor een kleine meerprijs hun cadeaus duurzaam kunnen laten inpakken. Marieke focust zich nu op deze aanpak om snel op te schalen en haar missie van 1 miljoen duurzame verpakkingen te realiseren.

Ik heb de verpakkingen op de website gezien. Het ziet er prachtig uit, het zijn hele mooie designs. Eigenlijk is een cadeau dat verpakt is in La La Fete een cadeau in een cadeautje. Hoe reageren mensen op cadeaus die verpakt zijn in La La Fete?

Marieke geeft aan dat als er een cadeau in La La Fete wordt gegeven er eigenlijk meteen een gesprek ontstaan. “Het valt meteen op en mensen vragen vaak wat het is en hoe het werkt. Als je uitlegt dat het van stof is, in Nederland gemaakt wordt in een sociale werkplaats en dat het eindeloos hergebruikt kan worden, reageren mensen heel positief. Ze vinden het een goed initiatief. De uitdaging is om deze positieve reacties om te zetten in blijvend gebruik. Het moet een automatisme worden en niet iets wat je af en toe doet.”

Marieke's grootste droom is dat duurzame cadeauverpakking de nieuwe standaard wordt. Het hoeft niet zo te zijn dat de hele wereld met La La Fete inpakt, maar ze wil dat het een bekend en geaccepteerd alternatief wordt. Hiermee wil ze bijdragen aan een betere wereld en betere werkgelegenheid voor sociale ondernemingen. Iedereen moet een gelijke kans op de arbeidsmarkt hebben, en dat is een van de belangrijkste drijfkrachten achter Marieke en La La Fete.