Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Digitale learning community

#Leven lang ontwikkelen


Dit is het:
Een digitale leergemeenschap voor medewerkers van verschillende bedrijven. Via een app of webbrowser en in kleine digitale events delen medewerkers concurrentie‐ongevoelige, ‘niet‐Googlebare’ kennis. Doel is om beter te worden in hun vak. Gebruikers vinden in de community veel kennis in de vorm van gestructureerde cursussen, instructies of korte filmpjes. Ook zijn er webinars en kleine online werkgroepen waar ze in gesprek komen met mensen met een vergelijkbare functie.  

Tip:  “In een learning community is het zoeken naar balans: genoeg aanbieden, maar niet te veel. Je moet laten zien wat er is, zonder te gaan drammen.”    

Voor wie:
Perfect voor elke sector waar mensen op verschillende plekken verspreid zitten en toch met elkaar moeten samenwerken. Denk ook aan bedrijven uit dezelfde sector die nationaal en internationaal praktijkkennis met elkaar uit willen wisselen.  


 

ZO PAK JE HET AAN:

Stap 1: Stel een projectteam met alle bedrijven samen   
Stel vast wat iedereen met de community wil bereiken en bij wie. Laat directies tijd vrijmaken om de community te stimuleren.  

Stap 2: kies een vorm en aanbieder voor het platform  
Je kunt ook een externe partij vragen alternatieven te vergelijken. Weet dat er al veel ontwikkeld is. Misschien kan in het begin een gratis versie volstaan.  

Stap 3: Bepaal de indeling  
Het is slim om ieder bedrijf een eigen groep te geven. Daaromheen kun je een schil bouwen voor partners van bedrijven en daaromheen een schil voor iedereen (bijvoorbeeld leveranciers).  

Stap 4: Vul het platform   
Plaats de eerste vier weken dagelijks iets en vraag feedback. Nodig medewerkers, teams en directies uit om bijdragen te leveren.  

Stap 5: Communiceer over de start  
Laat iedereen weten dat de app of webapplicatie gedownload kan worden.   

Stap 6: Organiseer digitale sessies voor peers  
Juist in kleinschalige sessies ontstaan leuke discussies waarin mensen van verschillende bedrijven kunnen delen waar ze tegenaan lopen.  

Stap 7: Breng updates onder de aandacht   
Stuur bijvoorbeeld een wekelijks overzicht van wat er is gebeurd. Zo krijgen medewerkers het gevoel: als ik niet meedoe, mis ik dingen.  


ZO VERHOOG JE DE SLAGINGSKANS: 

  • Zorg voor een enthousiaste projectleider die dagelijks tijd inruimt om de boel intern aan te jagen.
  • Communiceer bij digitale meetings altijd een agenda of spreker. Op een breed ‘inloopuurtje’ komt niemand af. 
  • Het kost tijd om mensen enthousiast te krijgen. Het helpt om de sfeer wat informeler te houden. 
  • Blijf de digitale community ‘verkopen’ binnen je bedrijf. Leren is onderdeel van je werk, alleen nu met een tool. 
  • Benadruk tegenover medewerkers dat het een community is die jullie samen bouwen. 
  • De uitstraling hoeft niet ‘fancy’ te zijn, dat kan juist de drempel voor deelname verhogen.  


DIT KAN HET OPLEVEREN:  

  • Up-to-date kennis bij personeel
  • Werknemers die met informatie en praktijkkennis van anderen hun eigen werk verbeteren  
  • Sneller, leuker en effectiever leren van elkaar  
  • Uitbreiding van het netwerk van medewerkers met collega’s uit andere bedrijven  
  • Een middel om ook tijdelijk personeel aan je bedrijf te binden  

 

CodyCollege

Online feedback- en leerplatform voor de ICT  

Uitdaging: Zij-instromers in de ICT hebben vaak een achterstand in kennis die niet makkelijk bij te spijkeren is, en ontwikkelaars zijn zo druk met de waan van de dag dat zij nauwelijks toekomen aan het bijhouden van hun vak.   

Oplossing: CodyCollege is een platform dat fundamentele kennis biedt over programmeren, een tool om code te checken en te analyseren, en feedback op individueel en teamniveau. Bij de feedback zitten tips voor verbetering en links naar trainingen. Samen met de programma’s CodyCoach (coaching) en CodyContext (verbetering werkomgeving) vormt CodyCollege het integrale programma CodyCody.   

Mkb-initiatiefnemer: Valori (ICT-systemen) 

Gouden tip van de bedenkers:
“Neem de tijd om je eigen kwaliteitsniveau goed neer te zetten op het platform. Dat kan een fikse worsteling zijn, misschien heb je er een paar heidagen voor nodig.”  

 

 

 

LISA

Digitale community voor de zeevaart   

Uitdaging: Bestaande opleidingen en cursussen in de maritieme sector sluiten niet goed aan bij de behoeften. Werknemers zijn zelf ook niet altijd even gemotiveerd om bij te leren, mede door de hoge werkdruk.  

Oplossing: De Learning and Intelligence Support App (LISA) is een digitale community voor maritieme professionals, toegankelijk op laptop en mobiel. Professionals vinden er kennis van bedrijven, leveranciers en onderwijsinstellingen wisselen met elkaar kennis en ervaring uit. Mensen gaan met de kennis in de app aan de slag wanneer het hen uitkomt: op zee, als ze in de haven liggen, of als ze thuis zijn met verlof.  

Mkb-initiatiefnemers:Rederijen Boomsma Shipping, JR Shipping, Van Wijngaarden Marine Services en dienstverlener 1 OCEAN Coöperatie U.A  

Softwareleverancier:Mighty Networks  

Gouden tip van de bedenkers: “Pak een concept dat lijkt op wat je wil en ga gewoon beginnen. Zoveel mogelijk spaghetti tegen de muur aangooien, kijken wat blijft hangen, waar mensen enthousiast van worden, en dan net zo lang klussen tot het werkt.”  

Lees hier het interview met Gert Jan Huisink en Peter de Smet over dit initiatief.