Een digitale werkplaats?!
#Innovatie beroepspraktijk #Infrastructuur #Netwerkvorming
Een Digitale Werkplaats is een lokale plek waar ondernemers, studenten, docenten elkaar ontmoeten. Ondernemers kunnen hier terecht voor oplossingen op het gebied van online sales en marketing, het benutten van data en/of automatisering. Ze krijgen praktische adviezen van studenten uit het hbo, mbo of het wo, die begeleid worden door docenten en experts.
Pps: Digitale werkplaats (algemeen)
Regeling: Subsidieregeling mkb-werkplaatsen
Opleiding: IT gerelateerde opleidingen, Marketing & Sales en anderen
Opleidingsinstituut Door heel Nederland
Contactpersoon Daniël Bischoff van Heemskerck d.bischoff@ptvt.nl
Ingrediënten
Onderwijsinstellingen (mbo, hbo, wo), intermediair(s) (Rabobank, ondernemersverenigingen, ed.), ICT-expertbedrijven, lokale en regionale overheden.
Rol bedrijfsleven
Inzetten van expert om de studenten te begeleiden tijdens de opdrachten die voor de mkb'ers worden uitgevoerd.
Mkb: Het aanleveren van opdrachten, stageplekken en of andere producten waarmee studenten (opleidingen) en zij zelf een stap verder komen.
Spicyness
Bereidingswijze
- Maak voorafgaand van de start gebruik van de “starterskit” van Katapult waarmee bijvoorbeeld een stakeholdersanalyse, waarde-creatiemodel en rollen binnen het team duidelijk gemaakt kunnen worden.
- Plan samen met de samenwerkingspartners diverse ontwerpsessies & stel eventueel een subsidieschrijver aan.
- Nadat de opzet voor “de Digitale Werkplaats” is gemaakt kunnen de eerste aanvragen vanuit het mkb bij de Digitale Werkplaats binnen komen. Het moet dienen als een loket; een vraagbank voor het mkb en verbinder naar het onderwijs.
- Bij de Digitale Werkplaats werken o.a. mkb-accountmanagers en onderwijs-coördinatoren.
- Dit team zorgt dat de diverse opleidingen en niveaus aansluiten bij de uiteenlopende vragen vanuit het mkb. Zij faciliteren ook de opdrachten voor het onderwijs en ondernemers.
Denk aan; sprints, hackathons, masterclasses of ander aanbod op het gebied van online sales & marketing, data en/of (kantoor)automatisering. Maar ook keuzedelen, minoren, stageopdrachten of curriculum, waar studenten vrijheid krijgen om aan de slag te gaan met een echte opdracht uit het bedrijfsleven (mkb). - De studenten werken in groepjes van ongeveer 2 tot 3 studenten aan een bepaalde opdracht en dit duurt gemiddeld tussen de 6 tot 10 weken afhankelijk van de vorm van de opdracht.
- De studenten komen van verschillende opleidingsinstituten zoals een universiteit, hogeschool en mbo.
- De scholen faciliteren de projectleider, docenten, gebouw en onderwijs.
- Een (lokale) Rabobank, ondernemersverenigingen en/of andere intermediairs die veel contact met mkb’ers hebben, spelen een belangrijke rol in het werven van opdrachten/mkb’ers.
- Lokale en regionale overheden helpen met aanjagen en verbinden.
Wat ik je nog wil zeggen
Kijk hier voor nog meer tips en ideeën.
Trackrecord
Bekijk hier de infopraphic Digitale Werkplaatsen in cijfers.