Geen rooster, wel les!
#Onderwijs en werving
De opleiding Software Development (mbo 4, ROCF) kan je vergelijken met een startup waar de student aan de stuurknuppel staat en zijn of haar eigen opleiding indeelt. Dit zonder rooster en met veel samenwerking met elkaar en bedrijfsleven.
Lesgeven zonder rooster vergt planning, visie, overleg en lef om de stap te maken. Bij het starten van een nieuw type onderwijs is het van belang dat er vooraf een duidelijk plan ligt. Wat wil je met het onderwijs, hoe ziet een ideale dag eruit, wie heeft welke rol etc. Durf anderen te betrekken in het maken van dit plan. Betrek vooral je studenten en bedrijven op een gelijkwaardige manier.
Pps: TechPack
Opleiding: Software Development – niv 4
Opleidingsinstituut ROCvF
Contactpersoon J. Schmitz / j.schmitz@rocvf.nl
Ingrediënten
een coach, een groep vakdocenten, een manager en directie met visie & geïnteresseerde bedrijven.
Rol bedrijfsleven
Het bedrijfsleven speelt een belangrijke rol in het aandragen van goede stageplekken, meedenken over het onderwijs en het aandragen van nieuwe projecten die in de klas kunnen worden uitgevoerd.
Spicyness
Bereidingswijze
- Om les te kunnen geven zonder rooster is het essentieel dat al het onderwijsmateriaal online staat, met videomateriaal hebben we de lessen ondersteund. Wij gebruiken hiervoor Google Classroom. En om af en toe met elkaar (online) te overleggen wordt bijvoorbeeld Zoom gebruikt.
- Na een introductieweek in de eerste week van september starten de studenten met een eerste globale cursus waar ze de basis van programmeren leren. Ook krijgen ze een tijdlijn van drie jaar waarin de opzet van de opleiding duidelijk wordt.
- De studenten starten elke dag om 8.30 uur en zijn tot 14.45 uur bezig op school aan hun schoolwerk, dit werk delen zij in met een eigen planning die wordt bekeken door de docent.
- Gedurende de dag leveren zij hun werk in op Github dat door de docenten kan worden ingezien.
- Voor dit type onderwijs is maatwerk nodig dus is het van belang om je docententeam hierin te scholen in goede coaching en begeleiding. Ons type studenten vragen niet gemakkelijk om hulp dus we moeten de vraag opzoeken en letterlijk naast hun zitten om samen vooruitgang te boeken. De studenten werken soms individueel aan hun opdrachten en soms in een groepje. Het is prettig als de docenten van generieke vakken hun lesmateriaal zoveel mogelijk laten aansluiten op de inhoud van het beroepsgedeelte.
- Omdat de studenten vrij zelfstandig werken worden ze ook gezien als (toekomstig) collega’s en betrekken we hen nauw bij de ontwikkeling van de opleiding. Naar ons idee is het vrij essentieel om studenten en dit creëert ook een enthousiasme die zowel voor de student als docent erg prettig werkt.
- De opleidingsmanager houdt een globaal overzicht van de opleiding, gaat in gesprek met bedrijven en zit regelmatig met de directeur van de school en anderen om iedereen te betrekken en up to date te houden.
- Als je les gaat geven zonder rooster is het belangrijk om na te denken over je locatie/ruimte(s); als je veel meer gaat samenwerken en het traditionele onderwijs loslaat is het van belang dat je elkaar ziet. Zowel letterlijk als figuurlijk.
- Deze manier van lesgeven vraagt voortdurend om een nieuwe aanwas van nieuwe, goede docenten. Het is een plek waar docenten met studenten kunnen werken aan nieuwe ideeën en dromen en zeker voor de docent elke dag een nieuwe uitdaging is.
- Tot slot; vaak hebben collega’s al snel het idee dat alles duidelijk is maar spreek het uit. Vraag door. Hoe ziet bijvoorbeeld een lesdag er dan uit? Wat gebeurd er als X,Y,Z?? Begin niet zomaar en denk; we zien wel. Nee, denk het zo precies mogelijk uit.
- De onderwijsvernieuwingen worden bekostigd vanuit het ROCvF.
Wat ik je nog wil zeggen
Durf met deze manier van lesgeven in een keer in het koude water te springen. In kleine stapjes hieraan werken kan remmend en beangstigend voelen. De praktijk lijkt uit te wijzen dat de beste manier is om in een klap all-in te gaan. Wees welkom om bij ons te kijken hoe we het doen, kijk de kunst af en durf te gaan!
Toekomstplannen
Meer samenwerking met het bedrijfsleven door bijvoorbeeld opdrachten uit de praktijk in de klas te gebruiken. En een betere samenwerking met het VMBO om zo meer instroom van meiden te genereren. Tot slot willen we de Scrum methode ook toepassen in onze lessen om zo samen met de studenten realistischer te plannen.