Spelenderwijs gedragsverandering of bewustwording creëren
#Leven lang ontwikkelen
Dit is het:
De inzet van spelelementen (gamification) of een serious game om medewerkers te stimuleren om te blijven leren, gedrag te veranderen of zich bewust te worden van nieuwe ontwikkelingen of (veiligheids)risico’s. De uitdaging, scores en interactie werken stimulerend. Een serious game kan zowel digitaal als analoog zijn. Ook kan een laag van game-elementen worden aangebracht over de dagelijkse werkzaamheden.
Tip: “Als je eerst een hele structuur gaat bouwen, gaat er te veel energie naar dingen die uiteindelijk niet blijken te werken. Probeer snel te komen tot een eerste, werkend product en ga daarmee informatie ophalen en doorontwikkelen.”
Voor wie:
Voor bedrijven met voldoende schaalgrootte (of enkele gelijkgestemde partnerbedrijven) die bij medewerkers toepassing van kennis en vaardigheden, gedragsverandering en bewustwording willen bereiken.
ZO PAK JE HET AAN:
Stap 1: Vorm een projectteam
Scherp je probleem aan en zoek eventueel gelijkgestemde partnerbedrijven.
Stap 2: Zoek een opleidingspartner
Liefst iemand met ervaring in jouw branche (dit kan ook een onderwijsinstelling zijn).
Stap 3: Breng toekomstige skills in kaart
Doe onderzoek én check op de werkvloer waar medewerkers tegenaan lopen in hun dagelijks werk.
Stap 4: Bepaal de randvoorwaarden
Wat is belangrijk: nieuw gedrag, nieuwe vaardigheden, nieuwe kennis? Hoeveel interactie en uitwisseling is gewenst?
Stap 5: Betrek een expert
Deze kan je vertellen met welke interventies of scenario’s je de gewenste gedragsverandering of bewustwording kunt bereiken.
Stap 6: Maak scripts
Produceer op basis daarvan de digitale content of het analoge materiaal.
Stap 7: Hou kleine pilots tussendoor
Laat foto’s of filmpjes zien en vraag wie het leuk vindt om te testen. Werk aan de hand van de ervaringen de rest van het programma uit.
ZO VERHOOG JE DE SLAGINGSKANS:
- Maak de game kort genoeg om speciaal te zijn en lang genoeg om iets nieuws te kunnen leren.
- Communiceer dat het spel geen verliezers heeft.
- Toon scores op een (digitaal) bord om motivatie en nieuwsgierigheid op te wekken.
- Benoem ‘coaches’ die deelnemers begeleiden en zorgen dat de game gaat leven.
- Game afgerond? Koppel er een call to action aan, zodat de ontwikkeling doorgaat.
- Versterk nieuw gedrag door beloning in te bouwen.
- Denk na over financiering en doorontwikkeling.
- Neem stakeholders onderweg mee in de uitdagingen, plannen en resultaten.
DIT KAN HET OPLEVEREN:
- Gedragsverandering en bewustwording
- Grotere leeropbrengst door de intensieve leerervaring
- Duurzaam leren door de verbeterdrang die uitgaat van het spelelement
- Actuele kennis en motivatie voor leren
- Trots bij medewerkers, een goed imago bij derden
- Enthousiaste werksfeer door de onderlinge interactie
- Inzicht in prestaties van medewerkers.
Autoschadetechnici in transitie
Digitaal leerplatform voor opleiding en gedragsverandering in de schadeherstelbranche
Uitdaging: Hoe kom je als schadehersteller aan de skills om moderne auto’s deskundig en veilig te repareren? Het onderwijs loopt achter op de praktijk en de techniek verandert met de dag.
Oplossing: Een digitaal programma voor leven lang leren waarin opleiding en gedragsverandering zijn gecombineerd. Medewerkers volgen op hun tablet modules waarin gamification een grote rol speelt. Het management ziet de vorderingen en kan aantonen dat voldaan wordt aan de plicht om medewerkers veilig te laten werken.
Mkb-partners: Schadeherstellers Möller Autoschade en Reco Autoschade Groep, Mens en Techniek (ontwikkeling van medewerkers in de automobielbranche)
Leveranciers: Tagpoint, AutoTech
Gouden tip van de bedenkers: “Plan vaste projectdagen in en verdiep je in de lean start-up-methode. Die leert je hoe je met kleine pilots en try-outs kunt doorontwikkelen.”
MAKE Game
Serious gaming rond digitalisering voor 45-plussers in de metaal
Uitdaging: In de maakindustrie werken veel ervaren mensen. Het gevaar is dat zij stil komen te staan in hun ontwikkeling.
Oplossing: Een serious game waarin 45-plussers op de werkvloer ontdekken welke hard en soft skills nodig zijn om mee te kunnen in de digitalisering binnen hun bedrijf. De game wordt gespeeld in de operatie, waarbij leren tussen generaties een belangrijke rol speelt.
Bedrijvenpartners: Terberg Benschop (specialistische voertuigen), Walraven Group (productsystemen voor de installatiebranche), Larsen & Buhl (productietechnologie)
Branchepartners: Koninklijke Metaalunie, A+O Metalektro (oZone)
Leveranciers: AtHand (serious gaming)
Gouden tip van de bedenkers: “Als je bedrijven goed betrekt bij de inhoud van de game is het een geweldige manier om ervaren mensen op de werkvloer enthousiast te krijgen voor digitalisering.”
Lees hier het interview met Alfred en Jolique Moller.