Spelenderwijs onboarden
#Leven lang ontwikkelen
Dit is het:
De inzet van spelelementen bij het inwerken van nieuwe medewerkers, om hen te enthousiasmeren voor het bedrijf óf om taaie stof leuker te maken. Gamification is het toevoegen van spelelementen (levels, wedstrijdjes, duimpjes en andere triggers) aan werk- of leerprocessen, bijvoorbeeld in een inwerkmodule in een tool of app. Serious gaming verwijst naar een spel (zoals een escaperoom) dat buiten het werk om wordt gespeeld om leren en ontwikkelen, kennis toepassen of bewustzijn te creëren.
Tip: “Onboarding is geen los project. Als je meer mensen wilt binnenhalen en binnenhouden, vraagt dat een cultuuraanscherping in je hele bedrijf. Gamification en serious gaming kunnen helpen.”
Voor wie:
Interessant voor bedrijven waar een startende medewerker meedraait bij verschillende teams/locaties en daar verschillende ‘kennismeerderen’ heeft. Zeker in branches waar medewerkers graag leren via beeld.
ZO PAK JE HET AAN:
Stap 1: Haal behoeftes voor het inwerktraject op
Vraag medewerkers en nieuwkomers wat er nodig is.
Stap 2: Bepaal de onderwerpen en stel leerdoelen op
Overweeg hiervoor een methode te gebruiken.
Stap 3: Teken de leerpaden uit
Bepaal een logische volgorde en grootte van de onderwerpen.
Stap 4: Vul de onderwerpen
Bevraag je inhoudsexperts. Focus op de basis; vakkennis volgt in de praktijk.
Stap 5: Laat filmpjes opnemen, schrijf de tekst uit, denk na over spelelementen en interactie
Schakel een onderwijsinstelling of onderwijskundig bureau in voor de beste manier om de kennis over te brengen aan de doelgroep. Check bij medewerkers of het werkt.
Stap 6: Laad de onderdelen in een tool
Denk aan een (bestaande) personeelsapp. Zorg ervoor dat je in de toekomst zelf dingen kunt aanpassen.
Stap 7: Probeer uit en vul aan
Oefen met medewerkers. Werkt alles en geeft het energie? Kijk dan ook eens naar andere gamification- of serious gaming-elementen.
ZO VERHOOG JE DE SLAGINGSKANS:
- Investeer in leerpaden die aansluiten bij individuele behoeften van medewerkers.
- Zet gamification en serious gaming in als middel, niet als doel.
- Zorg voor interactie en feedback, bijvoorbeeld met competitie-elementen of beloningen.
- Voorkom een overload aan ‘fun’-elementen.
- Sluit aan bij de kenmerken van je doelgroep en branche.
- Bij serious gaming: denk na over een goede verhaallijn, visualisaties en geluid.
- Blijf tussendoor toetsen: past dit wel bij de cultuur op onze werkvloer?
DIT KAN HET OPLEVEREN:
- Versnelde inzetbaarheid van medewerkers
- Meer verbinding en energie in de organisatie
- Medewerkers die trots zijn dat hun bedrijf nieuwe dingen uitprobeert
- Een grotere pool van potentiële medewerkers én meer kans om binnengehaalde medewerkers te behouden
- Meer structuur in het onboardingsproces.
It’s a serious game
Spelenderwijs kennismaken met de moderne procesindustrie
Uitdaging: Jongeren en potentiële zij-instromers zijn onbekend met het werk en de kansen in de procesindustrie. Daarnaast gaan bedrijven duurzamer produceren en hebben bestaande procesoperators onvoldoende zicht op hun toekomstige rol.
Oplossing: Via een mobiele escaperoom stappen deelnemers in de schoenen van een procesoperator en onderhoudsmonteur in de foodsector. Daarnaast geeft een Portable Living Lab een blik in de toekomstige technologische mogelijkheden (fysiek en met virtual reality).
Samenwerkingspartners: Meet the Youngsters (online carrièreplatform), Soapbox (jongerenmarketing), ProfCore (outsourcing en proces-specialisten) en Perfact Group (management & consultancy)
Gouden tip van de bedenkers: “Verplaats je in de beleving van de ander, creëer een ‘wow-effect’ en houd het pragmatisch en werkbaar, dan krijg je een geweldig eindproduct dat met veel enthousiasme wordt ontvangen!”
All in the game
Eigentijds onboarden in de betonsector
Uitdaging: Vanwege schaarste op de arbeidsmarkt wil SealteQ ook mensen met een iets ander profiel aantrekken én behouden.
Oplossing: SealteQ verandert zijn uitstraling door het gebruik van gametechnieken voor eigentijdse en aantrekkelijke onboardinginstrumenten voor de betonsector. Daarnaast is een escaperoom ontwikkeld voor nieuwe medewerkers.
Initiatiefnemer in het mkb: SealteQ (snelgroeiend bedrijf in de betonsector)
Samenwerkingspartners: TriamFloat (specialist in interim onderwijskundige dienstverlening) en Up to Us (specialist in samenwerking).
Gouden tip van de bedenkers: “Iemand moet voldoende mandaat in de organisatie moet dit trekken: een directielid of iemand anders met het juiste gewicht. Om te zorgen dat de organisatie dit niet ziet als het project van één persoon, moet je het gezamenlijk belang voortdurend en op alle lagen van de organisatie in herinnering brengen.”
Lees hier het interview met Gerthé Klaassens en Lisa Silva Kas.