Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Podcast: 'We moeten het meer gaan verweven’ - Mirjam Bult over PPS en het RIF

09-12-2019

Ontmoeting #Podcast #RIF

Was je er niet bij tijdens de Katapultdag 2019? En wil je proeven van de energie en initiatieven die er gaande waren? Luister mee met deze serie korte podcasts waarin Harm Edens in gesprek is met een aantal bezoekers. Over experimenten, subsidies, social media, netwerken, de rol van het mkb en andere Katapult-zaken.

Mirjam Bult, voorzitter commissie Regionaal investeringsfonds mbo, vertelt in deze podcast over haar affiniteit met publiek-private samenwerking en haar visie op toekomstige ontwikkelingen in het onderwijs.

Mirjam Bult is vice-voorzitter van het college van bestuur van de Universiteit Twente en voorzitter van het Regionaal Investeringsfonds mbo (RIF). Het RIF is bedoeld om regionaal de samenwerking tussen het mbo, private partijen en andere overheden te stimuleren. Ook geeft ze zelf onderwijs. Mirjam is bij de Katapultdag om te kijken waar middelen van het RIF ingezet kunnen worden. Ze vertelt dat een belangrijke uitdaging op dit moment een Leven Lang Ontwikkelen is. Dat gebeurt nu nog in fases. Maar eigenlijk zou de ontwikkelbehoefte van werknemers meer synchroon gezet moeten worden aan die van startende studenten. ‘We moeten het meer gaan verweven, zodat de generaties elkaars toegevoegde waarde zien.’ Ook de studenten onderling, zoals die van het mbo en de universiteiten, hebben nog teveel vooringenomenheid naar elkaar en zouden meer complementair aan elkaar kunnen zijn. ‘Ik hoop dat die verbinding wat makkelijker te maken is en dat ieder vanuit zijn eigen kracht kan bijdragen.’ Als je kijkt naar de huidige ontwikkelingen vraagt Mirjam zich af of alle onderwijsinstellingen lange termijn bestaansrecht hebben: ‘Als we van toegevoegde waarde willen blijven zijn, moeten we naar een andere waardepropositie toe.’