Samenwerking met bol.com voor sterke lokale retailers
#Digitale werkplaats #Mkb #Nieuws Pps-activiteiten #Samenwerken
Mooi nieuws van de Digitale Werkplaatsen, MKB Digital Workspace gaat een samenwerking aan met bol.com. De Digitale Werkplaats uit Noord-Holland gaat met ondersteuning van bol.com (retail)ondernemers helpen, door hun digitaliseringsvraagstukken te koppelen aan technologiestudenten. Margaret Versteden, directeur Platform van bol.com: “Daar willen wij als bol.com graag aan bijdragen. Met onze support aan MKB Digital Workspace hopen wij een extra bijdrage te kunnen leveren aan de digitalisering van het mkb in het algemeen. Ontwikkeling begint altijd bij onderwijs, dus dat we op deze manier ook het onderwijs ondersteunen, maakt ons extra enthousiast over de mooie missie van MKB Digital Workspace.”
MKB Digital Workspace startte eind 2019 als één van de eerste Digitale Werkplaatsen1 die zijn opgericht door het Ministerie van Economische Zaken & Klimaat, onderwijsinstellingen, lokale overheden en bedrijfsleven en ging aan de slag met hoge ambities. MKB Digital Workspace wil in 3 jaar tijd 7.000 mkb-ondernemers bereiken en tenminste 750 ondernemers koppelen aan 2.000 studenten. Inmiddels zijn er al 16 Digitale Werkplaatsen gestart, die met een groeiend aantal partners steeds meer mkb-ondernemers een stap verder helpen met digitalisering. In totaal hebben de Digitale Werkplaatsen de ambitie om met de inzet van 12.000 studenten 70.000 ondernemers te bereiken en 7.000 te helpen, waaronder ook veel retailers.
“Het afgelopen jaar heeft laten zien hoe kwetsbaar kleine retailers kunnen zijn”, zegt Joost Reimert projectleider van MKB Digital Workspace, “maar ook voor retailers die al online succesvol zijn, is de samenwerking met kennisinstellingen waardevol. Bijvoorbeeld om in contact te komen met nieuw talent met ervaring bij soortgelijke bedrijven. Bijna 70% van de studenten komt immers in het mkb te werken en zo doen ze tijdens hun opleiding al nuttige ervaring op.” In de retailsector was al jaren een verschuiving gaande van offline naar online verkopen, maar onder de coronamaatregelen is dit nog eens versneld. “Om deze reden zijn wij zo blij met de steun van bol.com, waardoor de slagkracht van het programma vergroot en de kennis over trends en ontwikkelingen van de retailsector en e-commerce specifiek”, aldus Reimert.
“De consument doet steeds vaker zijn aankopen online. Dat vraagt om een divers en sterk online aanbod en dan natuurlijk het liefst via Nederlandse ondernemingen. En in het bijzonder mkb, want Nederland is gebaad bij een sterk mkb.” Het is daarom van groot belang dat er voldoende ondersteuning is voor de (versnelde) digitalisering van het retail-mkb, aldus Margaret Versteden.
Om samen met de 16 Digitale Werkplaatsen te zorgen voor een landelijk dekkend netwerk, zullen er naar verwachting nog een aantal Digitale Werkplaatsen bijkomen eind 2021. Zo kunnen er nog meer mkb-ondernemers een stap maken in digitalisering met behulp van studenten, begeleid door docenten en experts.
Meer informatie over de samenwerking met bol.com vind je op de website van MKB Digitale Workspace
Meer weten over Digitale Werkplaatsen en wat ze doen om het mkb versnelt te digitaliseren? Neem dan een kijkje op de webpagina of neem contact met ons op mkbversneller@ptvt.nl
1 https://www.wijzijnkatapult.nl/digitale-werkplaatsen/programma-en-subsidie/