Stakeholdersanalyse NexTechnician mobiliteitstechniek
Pps-activiteiten #Mkb #High Tech Systems en Materials #Regionale overheden
NexTechnician werkt al langere tijd aan meer en betere instroom van nieuwe medewerkers in het Amsterdamse bedrijfsleven en helpt die bedrijven bij de persoonlijke ontwikkeling van haar medewerkers. Sinds 2017 wordt met een RIF-aanvraag een extra boost gegeven aan de ambities van NexTechnician.
NexTechnician is een coöperatie van zo’n 120 bedrijven in de mobiliteitssector (autotechniek, bedrijfsautotechniek, schade & carrosserie en tweewielers), ROC van Amsterdam en de Gemeente Amsterdam .
De trekkers van het samenwerkingsverband zijn enthousiast over hoe NexTechnician functioneert en presteert, maar hoe zien de klanten dat?
In de afgelopen maanden heeft Katapult samen met Birch de peilstok er eens wat dieper ingestoken en de deelnemers bevraagd op: Waarom doe je mee? Komen je verwachtingen uit? Waar liggen kansen voor verbetering en doorontwikkeling? Maar ook niet-deelnemende bedrijven (‘prospects’) zijn bevraagd op hun ambities, behoeften en motieven op het terrein van beroepsonderwijs.
Op basis van een breed uitgezette enquête en rondetafelgesprekken met vertegenwoordigers van bedrijven, onderwijsinstellingen, NexTechnician zelf én studenten zijn de meerwaarde en toekomstperspectieven van NexTechnician geanalyseerd en besproken.
De highlights:
- Sterke punten van NexTechnician zijn (a) de toegang tot meer werknemers en studenten en (b) de mogelijkheid tot uitoefenen van invloed op het onderwijs van morgen. Dit zijn tevens de belangrijkste drijfveren voor andere bedrijven (niet deelnemers) om eventueel in te stappen bij NexTechnician.
- Verbeterkansen liggen in het aanbieden van flexibeler onderwijs: leren wat er past en wat er nodig is in plaats van leren wat een strikte planning voorschrijft. Een andere kans is het anders gebruiken van de fysieke ruimtes en gebouwen van het ROC en van de private organisaties aangesloten bij NexTechnician: waar voorheen de school de locatie was waar alles geleerd werd, is er nu een beweging gaande naar leren in de praktijk, bij de praktijkorganisaties in de werkplaats met hun instrumenten in plaats van op apart aangeschafte apparatuur in een klaslokaal.
- De next step is het verder versterken van de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven. Concreet betekent dat meer projectcoördinatoren die als onderwijsmakelaar fysiek langs gaan bij het bedrijfsleven, relaties bouwen en heel concreet gastlessen/projecten/onderwijs op locatie organiseren. Dit groeipad heeft als effect dat docenten en bedrijven meer met elkaar verbonden raken en docenten zo dichter bij de trends zitten die bij bedrijven triggers voor verandering zijn. Hierdoor kunnen docenten beter anticiperen en reageren op veranderingen zoals de elektrificering van het Nederlandse wagenpark of een verandering als een nieuwe generatie machines die geïntroduceerd wordt.
- Een aandachtspunt hierbij is dat de behoefte aan scholing sterk verschilt tussen deelnemende bedrijven, bijvoorbeeld als het gaat om de scholing van werknemers. Deze variatie beter begrijpen is een belangrijke randvoorwaarde voor het hierboven omschreven groeipad.
Zie hier de volledige analyse.