Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Topsectoren willen meerjarig onderzoeksprogramma naar learning communities

17-10-2019

#Nieuws #Topsectoren

De adviescommissie ‘Learning Communities’ adviseert de topsectoren het reeds ingezette onderzoek naar learning communities (publiek-private samenwerkingsverbanden waarin leren, werken en innoveren samenkomen) door NWO voort te zetten. De commissie - onder leiding van Doekle Terpstra - adviseert een meerjarig programma te ontwikkelen waarin vraagstukken uit de praktijk leidend zijn en bedrijven en maatschappelijke organisaties doorlopend betrokken en geënthousiasmeerd worden. De topsectoren willen dit advies overnemen en willen learning communities onderzoeken en stimuleren. 

Learning communities verbinden leren, werken, innoveren en onderzoeken. Daarmee verbinden ze ook de drie functies van ‘een leven lang leren’: leren voor een diploma, leren in het werk en leren om te innoveren. Learning communities zijn hybride. Er is sprake van zowel formeel als informeel leren, een goede samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheden, flexibelere scholingssystemen, het benutten van ICT-mogelijkheden, enzovoort. Maatwerk staat centraal (om goed aan te sluiten bij diverse doelgroepen), evenals regionaal samenwerken. Landelijke coördinatie over learning communities heen is gewenst, zodat betrokkenen maximaal van elkaars kennis kunnen profiteren.

Toepassing van kennis versnellen
Recent startten de topsectoren in nauwe samenwerking met NWO al verschillende onderzoeksprogramma’s, inventarisaties en praktijkexperimenten om uit te zoeken hoe het leren in learning communities geoptimaliseerd kan worden. Uit deze verkenningen blijkt dat dit nog niet zo eenvoudig is. Bekijk hier de calls die NWO hiervoor uitzette.

Het nieuwe onderzoeksprogramma dat de topsectoren wensen moet daarom meer duidelijkheid scheppen over wat learning communities succesvol maakt en hoe deze in de praktijk gestimuleerd kan worden. Dat is belangrijk, omdat binnen deze communities wordt gewerkt aan de praktijk en kennis toepasbaar gemaakt kan worden. Zo kunnen de learning communities impact maken, stellen de topsectoren. Het onderzoek past ook binnen het missiegedreven innovatiebeleid van de topsectoren, dat erop gericht is een bijdrage te leveren aan maatschappelijke uitdagingen.

Learning communities in de praktijk
Learning communities zijn niet nieuw. Zo is de Duurzaamheidsfabriek in Dordrecht een publiek-private leer-, werk- en innoveeromgeving. In leer-, onderzoeks- en werkomgeving Entrance in Groningen wordt gewerkt aan oplossingen voor de energietransitie. Bij Evolva in Limburg werken, leren en creëren zorgorganisaties, opleidingsinstituten en techniek-ondernemers samen. En in Rotterdam wordt in een living-lab-omgeving een Warehouse van de Toekomst ingericht waar bedrijven, studenten, docenten en onderzoekers nieuwe technologieën gaan testen en toepassen. Ook vanuit de topsectoren zijn in de afgelopen jaren al diverse initiatieven gestart die kenmerken in zich dragen van learning communities, zoals de Centres of Expertise, Centra voor Innovatief Vakmanschap, fieldlabs en living labs. 

Human Capital Agenda 2020-2023
Het voorgestelde onderzoeksprogramma maakt onderdeel uit van de gezamenlijke inspanningen van de topsectoren in het kader van de Roadmap Human Capital 2020-2023 waarbinnen het concept learning communities centraal staat. Deze agenda richt zich op impact maken, kennisontwikkeling en -uitwisseling, en is erop gericht het human capital (kennis en vakmanschap van werknemers) te versterken door onderzoek en innovatie te stimuleren.

Lees ook