Verduurzamingstrategieën van PPS’en

19-01-2018

Ontmoeting #RIF

De RIF-subsidie loopt af: wat is bereikt en hoe nu verder? Dat waren de onderwerpen van de verduurzamingssessie op 19 januari. Met vertegenwoordigers van de PPS-en die zijn gestart in 2014 ging het gesprek over hun verduurzamingsstrategie: op welke business- en financieringsmodellen is die gestoeld.

Plenair werden eerst enkele beelden van de ontwikkeling tot nu toe gedeeld:

  1. Eensgezind in prestaties en uitdagingen

Waar zijn we trots op?

(Waardering voor) versterkte samenwerking; echte betrokkenheid; gemeenschappelijke taal

Zinvolle dialoog over human capital vraagstuk

(H)erkenning door het werkveld

Van losse ad hoc projecten naar samenhang en structuur

Concreet: nieuwe arbeidsmarktrelevante opleidingen; vergrote instroom

Fysieke locatie

Waar liggen uitdagingen?

Halen en brengen (gedrag van de partners)

Geen grote verdienmodellen (contributie)

Ontwikkeltempo en –capaciteit (onderwijs)

vs. ambitieniveau

 

  1. Gemeenschappelijke opdracht; variatie in focus en aanpak

Alle PPS-en werken natuurlijk aan een sterkere aansluiting en afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt. De inhoudelijke focus daarbinnen en de manier van werken verschilt. Gaat het vooral om het oplossen van tekorten en de ontwikkeling van nieuwe lesmaterialen en -methoden? Of (ook) om het ‘produceren’ van innovatieve oplossingen voor bedrijfsvragen en het beschikbaar stellen van innovatiewerkplaatsen?

En hoe organiseer je de aansturing en uitvoering van activiteiten: vanuit een positie binnen de school, of juist daarbuiten?

Aan de hand van het fasemodel (typologieën) en de businessmodelscenario’s voor PPS in het beroepsonderwijs (uitgave Katapult/ PBT november 2017) konden verschillende varianten worden geordend.

 
 

 

 















Een aantal conclusies:

  • Businessmodellen: drie centrale pijlers in (1) kwaliteit initieel onderwijs, (2) Leven Lang Ontwikkelen en (3) Innovatie
  • Financiering: nadruk op reguliere onderwijsbekostiging, in enkele gevallen aangevuld door branches en bedrijven (Veel in kind; maar ook: lidmaatschap, bijdrage per student, …)
  • Alle PPS-en gaan door. Soms in afgeslankte vorm, soms met verbreding naar nieuwe thema’s (vraaggericht) en verbreding van het netwerk (bijv. richting vmbo en hbo). Om deze opschaling te helpen realiseren worden nieuwe RIF aanvragen overwogen of voorbereid.
  • Verduurzaming gaat in veel gevallen parallel met de realisatie van een fysieke locatie.
  • Gaandeweg wordt vaak gekozen voor een juridisch zelfstandige entiteit (bijv. stichting), waar dat bij aanvang vaak wordt gestart vanuit een open samenwerkingsverband en samenwerkingsovereenkomst.
     
    Verdere verkenning toekomst in peer review setting:
    In het tweede deel van de sessie ging men in tweetallen in gesprek over de details van hun business- en financieringsmodellen voor de toekomstscenario’s. De belangrijkste opbrengst was het besef dat kansen voor samen leren en samen ontwikkelen voor het grijpen liggen:
  •  Overeenkomsten werden gevonden, aanknopingspunten voor verdere afstemming in de toekomst.
  • Voornemens voor nieuwe RIF-aanvragen werden ter plekke afgestemd; het gesprek over samenwerking krijgt een vervolg!
  • Ook verschillen bleken belangrijk: sectoren en branches verschillen, wat nodig is verschilt. In het kader van crossectorale ontwikkelingen is oog hebben voor deze verschillen minstens zo van belang voor (potentiele) samenwerking als de overeenkomsten.