Mini-masterclass 1: Doelgroep
Miriam Korstanje is een van de aanjagers van het Katapult Netwerk. Haar motto is ‘Iedereen les in een pps’!’ Ook voor het mkb heeft pps veel te bieden, zegt zij. Maar dan moet je wel weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Hoe kruip je in de huid van een mkb’er?
Kies je modelklant
Eerst zul je moeten kiezen met wie je aan de slag wilt, zegt Miriam. Het mkb is breed: mik je op kleine of grotere bedrijven? Op bedrijven met of zonder HR-afdeling? In welke sector? En welk deel van het land? Het is slim om voor één of twee klantsegmenten te kiezen en te bedenken hoe jouw modelklant er daar uitziet. Wees zo specifiek mogelijk: “Is het een jonge starter van achter in de 20 of iemand die richting zijn pensioen gaat? En wat kenmerkt die persoon nog meer? Je moet hem of haar bij wijze van spreken kunnen bellen.”
Maak een empathy map
Met behulp van een empathy map breng je vervolgens je klant in beeld. Wat denkt en voelt deze mkb’er? Wat zegt, doet, hoort en ziet hij of zij? Waar zit zijn of haar pijn en waar het verlangen? Met de vragen uit de empathy map breng je dit allemaal in beeld. Natuurlijk is het wel belangrijk om je aannames te checken, zowel intern bij collega’s als bij de klanten zelf. Voor dat laatste doel kun je zogenaamde empathy interviews afnemen. Daarmee krijg je nog beter zicht op de ‘pains’ en ‘gains’ van je doelgroep. En kun je aan de slag met een pilot om je propositie uit te testen.
Meer weten over het gebruik van de empathy map en empathy interviews? Hier bekijk je de clip van de mini-masterclass van Miriam en de presentatie.
Overige bronnen:
- Zo doe je het! An Introduction to Customer Empathy Mapping
- Zo pak je het aan! Empathy Interviews