Mini-masterclass 2: Aanbod
Niels Snoep is als manager bij de Rabobank verantwoordelijk voor het thema ‘innovatie en digitalisering’. Hij ontwikkelt content en proposities om klanten te helpen naar een toekomstbestendige onderneming. Ook is hij betrokken bij Robo House, het fieldlab robotisering bij de TU Delft, waar onder meer wordt gewerkt aan proposities voor het mkb.
Leg de link met omzetgroei
Uit onderzoek van de Rabobank blijkt dat digitalisering maar bij 40 procent van alle ondernemers ‘top of mind’ is. Terwijl digitalisering ontzettend veel kan opleveren, ook in sectoren waar het personeelstekort enorm is. Wat houdt ondernemers dan tegen? Vooral een gebrek aan tijd en vaardigheden, zegt Niels. Dus daar zit een tip voor je aanbod: lever concrete kennis en vaardigheden. “Ga die ondernemer echt helpen, neem hem bij de hand, laat hem zien wat voor waarde het heeft.” Laat met cijfers zien dat innovatie leidt tot omzetgroei. En zoek onderzoek waarmee je dit verder kunt onderbouwen.
Hou het simpel
Begin klein en zorg voor snel succes, is de tip die Niels wil meegeven. “Die mkb’ers zijn gewoon bezig met die winkel die morgen weer open moet, met die producten die verkocht moeten worden. Als jij kunt laten zien dat technologie daar toegevoegde waarde voor heeft – en dan kun je met hele simpele oplossingen komen – dan is dát vaak de trigger dat ze een keer gaan investeren in een stagiair of een samenwerking met een digitale werkplaats aangaan. Dus hou het zo simpel mogelijk. En bedenk: mensen die weinig tijd hebben, willen snel succes.”
En verder…
- De Rabobank heeft programma’s voor allerlei thema’s op het gebied van duurzaam ondernemen, energietransitie en voedsel. Je vindt ze op de menukaart coöperatief bankieren.
- Ook zijn er in elke regio verantwoordelijke directeuren die de ambitie hebben om op deze thema’s met partners aan de slag te gaan. Met hen in contact komen? Neem contact op met Niels Snoep.
- Benieuwd naar meer tips van Niels? Hier bekijk je de clip van zijn mini-masterclass en de powerpoint.