Mini-masterclass 4: Communicatie
Succesvol communiceren met het mkb
Tessa Renkers is projectleider van de MKB Digiwerkplaats Haaglanden, waar studenten van MBO Rijnland, ROC Mondriaan en de Haagse Hogeschool werken aan concrete digitaliseringsvraagstukken uit het mkb. Ondernemers krijgen altijd iets opgeleverd: een prototype, een adviesrapport of praktische handvatten om een volgende stap te zetten. Maar dan moet je ze wel weten te bereiken. Hoe pakt de Digiwerkplaats dat aan?
Werf met een concreet aanbod
Herkenbaar zijn is de eerste stap. Daarom vroeg Tessa aan studenten van de opleiding Communicatie en Multimedia Design om een logo, een huisstijl en een pay-off te ontwerpen. Al snel bleek dat een open uitnodiging aan ondernemers (‘heb je een vraag, kom naar ons!’) niet veel opleverde. In plaats daarvan besloot de Digiwerkplaats een concreet aanbod te maken en daarvoor via eigen kanalen én kanalen van partners te gaan werven. Toen ging de bal rollen: “Als je eenmaal voor een concreet project met een ondernemer in gesprek bent, blijken ze vaak nog veel meer andere vraagstukken te hebben.”
Maak van ondernemers je ambassadeurs
Een gouden greep is het inzetten van ondernemers bij de communicatie, vertelt Tessa. Succesvolle projecten van andere ondernemers worden gedeeld op de website, in de nieuwsbrief en via socialmediakanalen van de Digiwerkplaats. Ook is er een vriendenprogramma: ondernemers die ‘vriend van de werkplaats’ zijn, worden nauw bij betrokken bij alle activiteiten. Ze krijgen wat extraatjes en in ruil daarvoor worden hun persoonlijke verhalen gedeeld en treden ze op als ambassadeur, vaak in gezelschap van studenten.
Communicatiekanalen
Er zijn verschillende kanalen om de mkb'er te bereiken. Welke zijn dat en hoe kun jij deze optimaal inzetten? In deze handout hebben wij een overzicht gemaakt en vind je handige links die je meteen toe kunt passen in jouw communicatie richting de mkb'er.
Benieuwd naar meer tips van Tessa Renkers? Hier bekijk je de clip van haar mini-masterclass en de powerpoint.