Bouwblok innovatie beroepspraktijk
#Innovatie beroepspraktijk
Veel pps'en houden zich bezig met het stimuleren en aanjagen van de innovaties van de bedrijven in de regio. Er worden bijvoorbeeld innovatiewerkplaatsen gecreëerd en/of dragen bedrijven rondom bepaalde thema’s innovatievraagstukken aan, waarmee studenten, docenten, experts/business developers en medewerkers van de bedrijven in communities of practice aan de slag gaan. Deze learning communities zijn niet alleen gericht op het onderwijs maar hebben tot doel oplossingen aan te dragen die daadwerkelijk bij de bedrijven geïmplementeerd kunnen worden. Deze learning communities kunnen ook beschouwd worden als een informele vorm van LLO (zie bouwblok 'leven lang ontwikkelen'). Om hierin succesvol te zijn, moet gebruik kunnen worden gemaakt van van up-to-date en relevant regulier curriculum en hybride nieuwe leervormen. Daarnaast is een contextrijke innovatieomgeving belangrijk waar de learning communities aan de slag kunnen en waar zij kunnen beschikken over de state-of-the art benodigde apparatuur en middelen. Ook is het vaak wenselijk dat binnen de betrokken onderwijsinstellingen beschikken over voldoende onderzoekscapaciteit of-vaardigheden. Enerzijds vraag dit om een professionalisering van docenten, anderzijds worden er nieuwe functies gecreëerd: bv. business developers, projectmanagers, docent-onderzoekers in bijv. lectoraatkringen (in hbo) en practoren/practoraat (in mbo).
Waar gaat het om |
|
Wat gebeurt er dan |
|
Wat voor een soort partners vraagt dit |
|
Wat zijn globaal de afspraken waar je aan moet denken |
|
Waar is een goed voorbeeld te vinden |
|
Ook interessant
Innovatie in de beroepspraktijk richt zich op het ontwikkelen van praktische, toepasbare oplossingen voor de werkvloer. Deze projecten, vaak onderdeel van praktijkgericht onderzoek, vinden plaats in bijvoorbeeld fieldlabs of digitale werkplaatsen en betrekken studenten, docenten en praktijkprofessionals. Kenmerkend is de nauwe samenwerking rond concrete vraagstukken uit de praktijk, wat bijdraagt aan de onderwijskwaliteit, zoals een verbeterd curriculum en docentprofessionalisering. Daarnaast wordt de opgedane kennis gedeeld met andere bedrijven, wat de kennisontwikkeling in het betreffende domein bevordert.
Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je aan deze projecten kunt bijdragen, inclusief best practices en handige stappenplannen.
Best practice Groningen - Inbedding Onderwijs
Deze best practice van de Werkplaats Online Ondernemen beschrijft een goed voorbeeld van inbedding van een werkplaats in het onderwijs.
Inbedden in het hbo als Digitale Werkplaats
Een fact sheet over het inbedden van de Digitale Werkplaats in het hbo.
Menukaart praktijkvoorbeelden
Werkende modellen van aanbod vanuit het onderwijs voor het mkb.
Stappenplan Digitale Werkplaats als Leerwerkbedrijf
Een infographic over wat je allemaal nodig hebt voor het oprichten van een leerwerkbedrijf.
Innovatie van de beroepspraktijk
Lees hier meer over innovatie in de beroepspraktijk, inclusief voorbeelden van praktijkgericht onderzoek.