Innovatie van de beroepspraktijk
Het doel van deze activiteiten zijn om innovatieve oplossingen te ontwikkelen die ook daadwerkelijk geïmplementeerd kunnen worden in de praktijk. Enerzijds zijn deze projecten (zeker in het hbo) onderdeel van praktijkgericht onderzoek (in bijv. fieldlabs, innovatiewerkplaatsen, living labs of communities for development). Anderzijds kunnen het ook individuele opdrachten zijn van en voor bedrijven (bv in mbo en mkb zoals digitale werkplaatsen). Kenmerkend voor al deze projecten is dat er nauw samengewerkt wordt door studenten, docenten, docentonderzoekers en professionals uit de praktijk rondom een concreet vraagstuk uit de praktijk. Vaak zijn de projecten onderdeel van het curriculum en worden de opgedane kennis en inzichten tevens gebruikt binnen het onderwijs waardoor de onderwijskwaliteit wordt verhoogd. (bv verbeterd curriculum, docentprofessionalisering, verhoogde onderzoeksvaardigheden van de studenten). Daarnaast wordt kennisdisseminatie naar andere bedrijven dan die de vraagstukken hebben aangedragen nagestreefd en draagt het bij aan het vergroten van de kennis in het desbetreffende domein.
Hierna volgen drie voorbeelden van praktijkgericht onderzoek (in hbo en in combinaties van mbo en hbo) en een voorbeeld van een digitale mkb werkplaats.
TechForFuture
Voorbeeld TechForFuture: langlopende onderzoeksprojecten met en voor MKB (meer dan 20 weken)
Innovatiewerkplaatsen in Noord Nederland
Innovatiewerkplaatsen (IWPs) zijn fysieke of virtuele plekken binnen de Hanzehogeschool Groningen waar onderzoek, onderwijs en beroepspraktijk bij elkaar komen.
Communities for Development
Een Community for Development is een concept voor hoe de beroepspraktijk en het onderwijs en hun studenten kunnen samenwerken bijvoorbeeld in de innovatieve Leer-Werk-Omgeving van CHILL of in een Living Lab of Innovatiewerkplaats.
Digitale werkplaatsen
Hier worden mkb'ers door studenten uit het hbo, mbo of wo, docenten en experts op maat geholpen met digitaliseren.
Ook interessant
Innovatie in de beroepspraktijk richt zich op het ontwikkelen van praktische, toepasbare oplossingen voor de werkvloer. Deze projecten, vaak onderdeel van praktijkgericht onderzoek, vinden plaats in bijvoorbeeld fieldlabs of digitale werkplaatsen en betrekken studenten, docenten en praktijkprofessionals. Kenmerkend is de nauwe samenwerking rond concrete vraagstukken uit de praktijk, wat bijdraagt aan de onderwijskwaliteit, zoals een verbeterd curriculum en docentprofessionalisering. Daarnaast wordt de opgedane kennis gedeeld met andere bedrijven, wat de kennisontwikkeling in het betreffende domein bevordert.
Op deze pagina vind je meer informatie over hoe je aan deze projecten kunt bijdragen, inclusief best practices en handige stappenplannen.
Pps'en drijven productiviteit bedrijfsleven omhoog
Birch en Katapult hebben een verkennend onderzoek gedaan waaruit blijkt dat blijkt dat pps'en bedrijven concrete voordelen kunnen opleveren – van razendsnelle innovatie tot betere skills bij medewerkers – waarmee ze hun productiviteit een stevige impuls k
Best practice Groningen - Inbedding Onderwijs
Deze best practice van de Werkplaats Online Ondernemen beschrijft een goed voorbeeld van inbedding van een werkplaats in het onderwijs.
Inbedden in het hbo als Digitale Werkplaats
Een fact sheet over het inbedden van de Digitale Werkplaats in het hbo.
Menukaart praktijkvoorbeelden
Werkende modellen van aanbod vanuit het onderwijs voor het mkb.
Stappenplan Digitale Werkplaats als Leerwerkbedrijf
Een infographic over wat je allemaal nodig hebt voor het oprichten van een leerwerkbedrijf.
Bouwblok innovatie beroepspraktijk
Veel pps'en houden zich bezig met het stimuleren en aanjagen van de innovaties van de bedrijven in de regio.