Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Werken/beroepspraktijk

Dit bouwblok wordt ook wel "valorisatie" genoemd. Centraal staat het vergroten van de innovatiekracht van het werkveld (de bedrijven, de instellingen). Hoe kunnen bedrijven innovaties invoeren die leiden tot effectiever en efficiënter werken (bv. een plug-and-play concept van warmtepompen waardoor de installatietijd fors kan worden gereduceerd)? Het doel zijn innovatieve oplossingen die ook daadwerkelijk geïmplementeerd kunnen worden in de praktijk. Enerzijds zijn deze projecten onderdeel van praktijkgericht onderzoek (in bijv. fieldlabs, innovatiewerkplaatsen, living labs of communities for development). Anderzijds kunnen het ook individuele opdrachten zijn van en voor bedrijven (bv. in een community of practice). Kenmerkend voor deze projecten is dat er nauw samengewerkt wordt door studenten, docenten, docentonderzoekers en professionals uit de praktijk rondom een concreet vraagstuk uit de praktijk. Vaak zijn de projecten onderdeel van het curriculum en worden de opgedane kennis en inzichten tevens gebruikt binnen het onderwijs waardoor de onderwijskwaliteit wordt verhoogd (bv. verbeterd curriculum, docentprofessionalisering, verhoogde onderzoeksvaardigheden van de studenten). Daarnaast wordt kennisdisseminatie nagestreefd naar andere bedrijven dan die de vraagstukken hebben aangedragen en draagt het bij aan het vergroten van de kennis in het desbetreffende domein.

Waar gaat het  om

Creëren van innovatiewerkplaatsen die fungeren als broedplaatsen voor innovatie van producten, processen en diensten. Het gaat daarbij om het vinden van oplossingen voor problemen van bedrijven (bv. doorlooptijd van installaties reduceren, business model nieuwe diensten, optimalisatie van workflow/werkwijzen, opties voor burgerparticipatie energietransitie, robotiserings- en automatiserings-vraagstukken etc.). Bij het vinden van oplossingen werken studenten, docenten, experts, onderzoekers, medewerkers bedrijven samen.

Wat gebeurt er  dan

  • Rondom bepaalde thema’s dragen de bedrijven innovatievraagstukken aan, waarmee studenten, docenten, experts/business developers en medewerkers van de bedrijven in bv. communities of practice aan de slag gaan. De opdrachten kunnen voor een bedrijf zijn maar ook voor verschillende bedrijven tezamen (bv. keteninnovatie of een sectorspecifieke uitdaging).
  • Het doel is oplossingen aan te dragen die daadwerkelijk bij de bedrijven geïmplementeerd worden en zijn niet alleen gericht op het onderwijs (opdoen van praktijkervaring van studenten). Studenten kunnen ook helpen bij de implementatie van de oplossingen.
  • Communities kunnen ook beschouwd worden als een informele vorm van LLO (door interactie ontstaan leereffecten over en weer).
  • Tevens zijn de projecten vaak onderdeel van praktijkgericht onderzoek (zeker in het hbo) waardoor de projecten op elkaar kunnen voortbouwen en zo samen een programma vormen (dus opbouwen kennisbasis; niet steeds opnieuw wiel uitvinden).

Wat voor een soort partner-bijdrage vraagt dit

  • Bedrijven dragen bij met hun vraagformulering (wat is het probleem en waar zijn ze op zoek naar) en zijn bereid actief deel te nemen (in co-creatie) aan het project. Ze zijn bereid ruimte, middelen en middelen ter beschikking te stellen. Ze zijn ook bereid studenten de ruimte te geven om te experimenteren (minder stringente eisen ivm commerciële opdrachten).
  • Onderwijs/kennisinstellingen beschikken over voldoende kennis en ervaring op het betreffende vakgebied en over voldoende onderzoeks- en projectmanagement vaardigheden. Tevens dienen er business developers te zijn die in staat zijn om de vraag van het bedrijf om te zetten in een concrete opdracht voor de community of practice (learning community).

Wat zijn globaal de

afspraken waar jeaan moet denken

  • Afspraken over een continue stroom aan opdrachten van de bedrijven/werkveldpartners, die ook voldoen aan de eisen om onderdeel te zijn/worden van onderwijscurriculum.
  • Afspraken over de te leveren output: gaat het om een resultaatverplichting (waarvoor evt. moet worden betaald en waarvoor ook een kwaliteitsgarantie wordt afgegeven) of een inspanningsverplichting (waarbij het vooral gaat om de leereffecten voor studenten/docenten en werknemers).
  • Toegang tot contextrijke infrastructuur (campus, fieldlab, bij bedrijven) om te kunnen ontwikkelen, bouwen en testen.

Interessante links