Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Slim leren van socialemediaberichten

SLIM-project in het kort:

  • Drie bedrijven die veel gebruikmaken van sociale media willen de skills van hun medewerkers op dat gebied verbeteren
  • Het ontwikkelen van een nieuwe leermethode op basis van kunstmatige intelligentie

Wie?

Het gaat hier om een samenwerkingsverband van drie bedrijven. Chewies & More verkoopt babyartikelen en richt zich hiermee op jonge ouders. Het posten op social media is voor Chewies & More een belangrijk speerpunt in het werk. Vebos BV maakt en verkoopt speakerstandaarden en -beugels en tv-standaarden voor A-merk producten. Producten worden online verkocht. SprinQels heeft zich als jong online marketingbedrijf ten doel gesteld om alle medewerkers (niet-marketeers) van mkb-ondernemingen te leren hoe zij kunnen bijdragen aan online marketing. 

Waarom?

De medewerkers van Vebos, Chewies & More en SprinQels zijn actieve sociale mediagebruikers. Ze raken echter gedemotiveerd omdat de effecten van socialemediaberichten sterk wisselen. Dit komt tot uiting in het verschil in het bereik en het aantal ‘likes, shares en comments’ op berichten. De oorzaken daarvan zijn moeilijk te doorgronden. Dit komt doordat socialemediakanalen regelmatig hun algoritmes wijzigen, maar die veranderingen niet met hun gebruikers delen. Hierdoor weten de medewerkers van de drie samenwerkingspartner niet hoe ze hun communicatie via deze kanalen kunnen verbeteren. Deze wisselende ervaringen vormen een belemmering in het leren, waardoor de leercultuur voor het posten van socialemediaberichten niet goed van de grond komt.

Wat?

In het SLIM-traject ontwikkelen de partners een nieuwe leermethode die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. Medewerkers doen kennis en vaardigheden op over data-gedreven leren via een zelflerende feedbacktool. Deze tool leert medewerkers hoe ze de effectiviteit van hun socialemediaberichten kunnen verbeteren. De zelflerende feedbacktool genereert automatisch tips en inzichten uit de groeiende hoeveelheid data uit socialemediaberichten. Zo leren medewerkers 24/7 van de nieuwste inzichten over het juiste gebruik en de algoritmes van sociale media.