Masterclasses: Vergroot je meerwaarde voor het mkb
Wil jij, vanuit het onderwijs en/of je publiek private samenwerking, je waarde voor meer mkb-bedrijven vergroten? Jaarlijks organiseren wij de training: Vergroot je meerwaarde voor het mkb, waarin deelnemers tips en tools aangereikt krijgen om vanuit onderwijs de meerwaarde voor het mkb te vergroten. Aan de hand van 5 thema's hebben verschillende experts een masterclass gegeven.
Mkb
Het mkb is de groeimotor van de Nederlandse economie. Van de ruim 10.000 partners die deelnemen aan een publiek-private samenwerking (pps) behoort 80% tot het mkb. Tegelijkertijd werkt 96% van het mkb nog helemaal niet samen met het onderwijs. Dat is een gemiste kans. Deze kleine(re) bedrijven moeten het juist van samenwerking hebben. Om hun personeelsbestand up-to-date te houden, om nieuw talent aan te trekken en te behouden en om te profiteren van innovaties op het gebied van duurzaamheid en digitalisering.
Thema's
Aan de hand van 5 thema’s (doelgroep, aanbod, pitch/storytelling, communicatie en account- en relatiemanagement) word jij gevoed met theorieën die direct toepasbaar zijn in de praktijk. Vanuit de eerdere training die is gegeven hebben wij per thema de kern eruit gehaald, zodat jij in korte tijd kennis op kunt doen die meteen toe te passen is in de praktijk.
Meer weten en lezen over dit thema? We ontwikkelden samen met een aantal pps’en de toolkit vergroot je waarde voor het mkb.
Mini-masterclass Samenwerken
Van nee naar mee! Samenwerking is voor alle partijen wennen. Het onderwijs loopt ertegenaan dat mkb’ers weinig tijd hebben: de klant gaat altijd voor. Terwijl bedrijven moeten wennen aan het lagere tempo in het onderwijs: zij zouden het liefst morgen beginnen. Gevolg is dat bedrijven soms nee zeggen tegen een project. Hoe krijg je ze wél mee?
Mini-masterclass 1: Doelgroep
Mirjam Korstanje, programmanager PTvT, is een van de aanjagers van het Katapult Netwerk. Haar motto is ‘Iedereen les in een pps’!’ Ook voor het mkb heeft pps veel te bieden, zegt zij. Maar dan moet je wel weten waar je doelgroep in geïnteresseerd is. Hoe kruip je in de huid van een mkb’er?
Mini-masterclass 2: Aanbod
Tijdens deze mini-masterclass leggen we samen met Niels Snoep, themamanager innovatie van de Rabobank, de focus op het aanbod. Welke specialiteiten kunnen wij op onze 'menukaart' zetten, die inspelen op de vraag (achter de vraag) van de ondernemer? Aan het eind van deze training heb je inspiratie en concrete handvatten die je gaan helpen om jullie ambitie op het gebied van mkb te realiseren én waarde voor het mkb te creëren.
Mini-masterclass 3: Pitchen
Wat is een goede pitch en hoe kun jij met jouw pitch de mkb'er bereiken? Trainer Hilke Grootelaar geeft tips en tricks die jij meteen kunt toepassen in de praktijk.
Mini-masterclass 4: Communicatie
Hoe kun je succesvol communiceren met het mkb en welke kanalen zijn er? In deze mini-masterclass neemt Tessa Renkers vanuit haar rol als projectleider van de MKB Digiwerkplaats Haaglanden jou hierin mee.
Mini-masterclass 5: Relatiemanagement
Hoe organiseer en onderhoud je een relatie met mkb'ers in je pps? En hoe zorg je ervoor dat je mkb’ers inzet als ambassadeur voor jouw pps? Relatiemanager Martin Snijder van ROC Aventus neemt je tijdens deze mini-masterclass hierin mee.