Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Mini-masterclass Samenwerken

Daniëlle Stolk werkt in haar bedrijf Solution Focus als facilitator, trainer en teamcoach. Tot voor kort was ze vanuit de Hogeschool Rotterdam onder meer actief als innovator bij Career Boost, een samenwerkingsverband voor leven lang ontwikkelen en innoveren in de Drechtsteden. Career Boost bouwt en begeleidt netwerken met bedrijven, studenten en experts. Die samenwerking is voor alle partijen wennen, zegt Daniëlle. Het onderwijs loopt ertegenaan dat mkb’ers weinig tijd hebben: de klant gaat altijd voor. Terwijl bedrijven moeten wennen aan het lagere tempo in het onderwijs: zij zouden het liefst morgen beginnen. Gevolg is dat bedrijven soms nee zeggen tegen een project. Hoe krijg je ze wél mee?

Begin bij de behoefte…
Het advies van Daniëlle: zoek eerst waar de behoefte van de ondernemer zit. Denk niet vanuit je beleid of beschikbare fondsen, maar ga kijken waar déze ondernemer tegenaan loopt. ‘Wat is er aan de hand en wat gaat er met je bedrijf gebeuren als je dit probleem niet oplost?’ Vervolgens ga je een oplossing zoeken. ‘Wat kunnen we in jouw bedrijf doen en wat betekent dat voor jouw mensen?’ Houd het klein, zegt Daniëlle. “En daarna kom je pas met de boodschap: ik ken een paar andere bedrijven met dezelfde vraag, zullen we kijken we of jullie samen een programma kunnen doen?”

… en zoek het aanbod bij de vraag
De belangrijkste tip is dus om het aanbod bij de vraag te zoeken en niet andersom. “Zorg dat je een waaier van mogelijkheden in je hoofd hebt op het moment dat je met een bedrijf in gesprek gaat. Kijk vanuit de behoefte bij welk programma het bedrijf zou kunnen aansluiten. Vaak kom je dan nog steeds uit bij dat gave programma dat je in je hoofd hebt, maar doordat je met een andere vraag begint, weet de ondernemer dat het over zijn organisatie gaat en dat is belangrijk voor de stap van ‘nee’ naar ‘mee’. En heeft het bedrijf behoefte aan iets wat er bij jou op school of in de regio gewoon niet is? Vraag dan eens rond in je netwerk, bijvoorbeeld via Katapult. Daar vind je eigenlijk altijd wel een ander die nét datgene biedt dat ‘jouw’ ondernemer nodig heeft.”

Benieuwd naar meer tips van Daniëlle Stolk? Hier bekijk je de clip van haar mini-masterclass en de presentatie.