Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

Chauffeur 3.0

Je lading zo snel mogelijk vervoeren van A naar B, simpel toch? Maar chauffeurs in de transportsector doen meer dan alleen vrachtrijden. Aan het vervoeren van levensmiddelen en agrarische producten kleven bijvoorbeeld allerlei veiligheidseisen die voortdurend aangescherpt worden. Van chauffeurs wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van regels en hun kennis goed bijhouden. “En dat is een uitdaging”, vertelt Thijs Rutten van Mercuur Smart Logistics.

Leg even uit Thijs, waarom is dat een uitdaging?

“Chauffeurs zijn bijzonder praktische mensen, echte doeners. Die zijn niet happig op het lezen van dikke boekwerken. En heel veel opleidingen werken met tekst. Om je een idee te geven: ieder jaar volgen mijn mensen verplicht een dag training om hun vrachtwagenrijbewijs te mogen behouden in het kader van code 95. Als het praktisch was waren ze blij. Maar ze hebben ook wel eens een hele dag naar een beamer gekeken. Toen ik vroeg hoe het was kreeg ik als antwoord ‘De soep was lekker.’ Dan weet je genoeg.”

Los van dat het saai is, is het voor een keer per jaar nog wel te doen toch?

“Het gaat niet om die verplichte training. Mercuur Smart Logistics is gespecialiseerd in het vervoeren van producten die extra zorg nodig hebben: denk aan sierplanten, bloemen en koelverse maaltijden. Dat is toch echt anders dan het trucken van een container. Met alle respect, maar in dat geval rijdt die chauffeur alleen. Wat ons vak complexer maakt is dat je zeer uiteenlopende soorten lading vervoert waarvan je precies moet weten hoe je ermee omgaat. Je moet exact weten wat je moet controleren voor je de zaak op de trailer laadt en hoe je dat laden doet. Plantenkarren passen bijvoorbeeld maar op één manier in de wagen; als je niet weet hoe lukt het je nooit. Tegen een nieuwe chauffeur kan ik dus moeilijk zeggen: ‘Hier heb je de sleutels vriend, succes ermee!’ Dat wordt een drama, tenzij hij heel ervaren is.”

En dus heb je daar zelf iets op bedacht?

“Klopt! We wilden een systeem hebben waarmee we onze chauffeurs kunnen trainen en waarin ze altijd en overal op een toegankelijke manier informatie kunnen opzoeken. Want als jij ‘s nachts moederziel alleen bij een kweker in Boskoop staat om karren te laden, dan is het wel fijn dat je op dat moment precies weet wat je moet doen. Dat was de insteek. Met Vervoerscollege Venlo, maatwerk HRM en Van Lieshout Bestuursmanagement hebben we een plan geschreven en daarvoor een MKB!dee-subsidie aangevraagd én gekregen.”

Hoe ziet dat systeem eruit?

“Het is een platform met e-learningmodules waarop je inlogt via je telefoon. Daar vind je allerlei korte instructiefilmpjes – de langste is zo’n 3 minuten – over ons vak. Bijvoorbeeld, ‘hoe zet je de koeling in de trailer aan’? Dan zie je hoe de chauffeur de koeling aanzet. Heel simpel, op een ‘niet zo maar zo manier’ met korte zinnen eronder. Je hoort de chauffeur niet praten. Bewust niet, omdat we dezelfde filmpjes voorzien van Duitse tekst dan voor onze Duitse vestiging kunnen gebruiken.” De opnames hebben we met onze eigen chauffeurs gemaakt. De kwaliteit van de films hoeft ook niet top te zijn, als de informatie maar voor 100% duidelijk is.”

Hoe is de inhoud tot stand gekomen?

“We dachten: laten we rustig aan beginnen met een lijstje met 5 onderwerpen. En het mooie is, er stonden meteen een paar mannen klaar die mee wilden doen en die zelf ook met allerlei ideeën kwamen. De inhoud is echt bottom-up ontstaan, vanuit de chauffeurs. Met zaken waar ze tegenaan lopen en waarvan ze zeggen: dát is interessant om te vertellen. Zo bouwen we dat stukje bij beetje verder uit. We krijgen regelmatig nieuwe onderwerpen aangedragen vanuit de groep. Dan beoordelen we of het past en als we het goed vinden nemen we het op in het programma. Dat is hartstikke tof.”

En zit er nog begeleiding bij? Kijk je bijvoorbeeld hoe vaak het systeem gebruikt wordt?

“Ja, iedereen krijgt een buddy om vragen aan te stellen. En die buddy moet ook in het systeem checken of alle vragen goed zijn beantwoord. Want na ieder filmpje volgen een paar controlevragen. Hebben ze die vragen fout, dan is de rol van de buddy om te vragen ‘wat heb je niet begrepen?’.

Je zei dat de chauffeurs praktisch zijn ingesteld en niet dol zijn op bijscholing. Heb je ze moeten overtuigen dat het moest?

“Nee. Nee, verrassenderwijs niet. De mannen die meewerken aan de filmpjes, dat zijn chauffeurs die al langer bij het bedrijf werken en dus bekend zijn met de complexiteit van het vak. Die chauffeurs onderkennen dat je daar wel scholing voor moet hebben. En het hielp ook dat ze zagen dat we moeite deden om weg te blijven van dikke theoretische boeken.”

Heb je nog tips voor anderen?

“Hou het simpel, dat is wel wat we geleerd hebben. Bouw het rustig op. Je hebt al snel de neiging om gas te geven, maar het moet ook gewoon behapbaar blijven. En als je gaat automatiseren, overschat dan de IT-kennis van je personeel niet. Wees je bewust van de onhandigheid van sommige ouderen onder ons. Ik generaliseer nu maar dat is wel waar wij tegenaan liepen.”