Wij maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken (de cookies van Google Analytics zijn volledig geanonimiseerd) om voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden. Als je akkoord gaat met ons gebruik van cookies, klik dan op 'Cookies toestaan'. Lees hier onze cookieverklaring.

Cookies toestaan Weigeren

In de toolbox voor het onderwijs vind je tools die je kunt inzetten om je hbo-ICT opleiding meer gender inclusief te maken. Maak gebruik van een van de keuzetools om de tool te kiezen die het beste past bij je organisatie.

Keuzetool Overzicht tools onderwijs

Deze tool biedt een overzicht van alle tools in de toolbox die zich richten op het onderwijs. Per tool wordt een korte beschrijving gegeven van inhoud en doel.

Keuzetool aan de hand van vragen

Deze tool helpt bij het kiezen van de meest geschikte tool uit de toolbox. Dit gebeurt aan de hand van een aantal vragen over je situatie.

Promotiemateriaal ICT-opleiding

Deze tool is bedoeld voor opleidingen die meer vrouwen willen motiveren voor een ICT-opleiding. De tool geeft inzicht in hoe dit kan worden bereikt door rekening te houden met het taalgebruik en de beelden in het promotiemateriaal.

Versterken van waarden

Deze tool laat studenten nadenken over waarden die zij belangrijk vinden en hoe zij die kunnen integreren in hun studie. Dit helpt om vrouwelijke studenten zich meer op hun gemak te laten voelen binnen de opleiding.

Inrichting leeromgeving

De inrichting van de leeromgeving kan invloed hebben op de mate waarin vrouwen zich verbonden voelen met de opleiding. De tool geeft inzicht in hoe de leeromgeving meer neutraal kan zo kan worden ingericht en stereotype beelden voorkomen worden.

Peer monitoring

Bij peer mentoring worden eerstejaars vrouwelijke studenten aan ICT-opleidingen begeleid door hogerejaars vrouwelijke studenten. Het doel van deze mentoring is kennis en praktische ervaringen uit te wisselen en/of feedback te geven, zodat de eerstejaars zich sneller op de plek voelt binnen de opleiding.

Taalanalyse leermateriaal

Taal benadrukt vaak onbewust maatschappelijke en culturele ideeën en verwachtingen omtrent de rollen van mannen en vrouwen. Deze tool bevat tips voor communicatie en taalgebruik in studiemateriaal voor ICT-studenten, zodat het taalgebruik inclusief is.

Studentenmeeting met vrouwelijke studentes

Deze tool is bedoeld om informatie te verkrijgen over de behoeften van vrouwelijke ICT-studenten. Door een meeting te organiseren, speciaal voor vrouwelijke studentes, kan meer inzicht verkregen worden in de behoeften binnen de opleiding.

Gendertraining voor docenten

Een gendertraining kan ingezet worden om leidinggevenden en docenten bewust te maken van de (vaak subtiele) wijze waarop onbewuste genderbias en gendervooroordelen een rol spelen in de opleiding. Een gendertraining zorgt voor erkenning van problemen ten aanzien van gender die onbewust aanwezig kunnen zijn.

Gendertraining voor studenten

Een gendertraining kan ingezet worden om studenten bewust te maken van de (vaak subtiele) wijze waarop onbewuste genderbias en gendervooroordelen een rol spelen in de opleiding en in de attitude richting andere studenten. De training is gericht op alle studenten, niet alleen de vrouwen!

Inzet van rolmodellen

Deze tool is bedoeld voor ICT-opleidingen die rolmodellen willen inzetten. Rolmodellen hebben een positief effect op de leerprestaties van vrouwelijke studenten en ze kunnen bijdragen aan het voorkomen van uitval van vrouwen in de opleiding.

Curriculum genderchecklist

Deze genderchecklist is bedoeld voor ICT-opleidingen die er voor willen zorgen dat vrouwen zich thuis voelen op de opleiding. Het kan als hulpmiddel ingezet worden bij het ontwikkelen of herzien van een ICT-module.